Hej! Behöver hjälp. Hittade stolt fjällskivling för en vecka sen. Idag hittade jag dem här. Vet någon vad det är för sort? Den har en ring, som sitter lite hårdare än på en stolt fjällskivling. Det luktar som en stolt fjällskivling och har en ihålig fot. Dock har den en puckel och inga fjäll knappt. Tacksam för svar
jag är inte säker men jag tror det kanske kan vara en puckelfjällskivling du hittat?
bara en gissning
Fjällskivlingen ser ut att ha “nästan hela “fosterhinnan” kvar - tycker jag! Sånt händer ibland, både bland fjällskivlingar och flugsvampar - jodå, jag vet skillnaden mellan yttre och inre hylle m.m.! En för mig viktig fråga är dock om det fanns också mera normalt skapta individer på plats!
Håller dock med om att det troligen är en puckelfjällskivling, liknande den ”typ” som “förr” kallades för/hette ”stjärnfjällskivling” och ansågs vara en egen art.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.