0 917 visningar

5 svar

Några frågor gällande kremlor

Niklas

12 sep 2017 kl. 12:29

Ni som brukar plocka kremlor. Har läst att kremlor inte enbart bör artbestämmas genom konstaterande att det är en kremla samt att göra smaktestet. Mina frågor är: Varför är det viktigt att veta vilken kremla det är? Kan man ens vara 100 procent säker på detta? Är det ok att äta kremlor med enbart något skarp smak? Är det lätt att känna fel och inte tycka att en kremla är skarp? Har ni blivit förgiftade av kremlor någon gång?
MVH Niklas

1

Michael Krikorev

13 sep 2017 kl. 14:15

En del personer kan av genetiska skäl inte känna den skarpa smaken hos de skarpa kremlorna. I värsta fall blir du dålig i magen, kanske illamående och kräkning om du äter mycket skarpa kremlor.

Hos de arter som bara är lite skarpa försvinner den skarpa smaken vid tillagningen, som är fallet hos t.ex. grönkremla.

Det finns en del kremlor som är milda och som inte smakar gott, som t.ex. några arter i stinkkremle-gruppen. Sedan bör man heller inte äta svartkremla, svedkremla och de övriga arterna i den gruppen.

Sillkremlor behöver du bara kunna som grupp (6-8 arter), om du vill tillaga dem separat för den gosa smakens skull.

0

Niklas

13 sep 2017 kl. 18:23

Ok. Jag har provsmakat några kremlor och upplevt vissa som mycket starka/skarpa. Är lite orolig för att missa svagt skarpa som eventuellt kan vara giftiga. Kan man säga att desto skarpare Kremla, desto giftigare? Vid tillagning, försvinner ev lätt giftighet med den skarpa smaken?

0

John S

13 sep 2017 kl. 22:09

Jag sitter med exakt samma frågor som dig Niklas. Var ute i Järvareservatet igår och tog mig tid att undersöka olika kremlor. Efter smaktest hamnade väl 90 procent utanför korgen (minsta skarphet=bort) De exemplar som blev kvar stekte jag idag och dom är ju väldigt goda. Hade varit kul att bli bättre på dessa svampar. Lära sig känna på lukt och sådana andra attribut.

Bra tråd! Hoppas på mer svar!

0

Gegge

14 sep 2017 kl. 04:05

Har ätit en del Kremlor som jag uppfattade som mindre skarpa.
Med mindre trevligt resultat.  Anledningen att jag tog fel kan ha varit att det regnade mycket det året.
Vet inte om man säga så att ju mer vatten Kremlan tagit upp desto mildare smak.
Tycker för övrigt att Kremlorna ör lite kärva i smaken.  Skarpheten är ensamt inte ett bra tecken om ätbarhet eller inte.

0

Niklas

14 sep 2017 kl. 22:16

John S: Kul att du tycker att det är en bra tråd. Du skriver att ca 90 procent av kremlorna du provsmakade hade någon typ av skarphet i sig. Blir fundersam då jag själv var ute och undersökte kremlor för några dagar sedan och då tyckte att ungefär hälften av de jag undersökte var skarpa.
Då undvek jag iofs att smaka på de knallröda eller de med röd fot.

Gegge: Tillagades de mindre skarpa kremlorna ordentligt vid det tilfället?
Det är nog som du säger att man inte bör gå enbart på smaken.

Finns det några kremlor som går att artbestämma helt utan smaktestet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone