Hej, undrar om det här goliat jag har hittat?
Känner mig osäker efftersom jag inte är bekant med goliatmusseron.
Den har en väldigt påtaglig unik doft, vet inte riktigt hur jag ska beskrivan den.
Det ser ut som goliat , som luktar sött kanelbulle, kardemumma och mkt parfymig kråsmusseron som är lik i utseende luktar mer mjöligt och inte lika parfymdoftande jag har bara hittat goliat på tallmark.
Vet ej om jag skulle säga att doften påminner mycket om kanel och kardemumma, men den är stark,sött och “perfymig”.
Dessa svampar var hittat i tallmark.
Finns det nått annat sett att skilja goliat och kråsmusseron på annat än doften?
Eftersom jag inte är expert vill jag ej säga bestämt att det är goliat men som sagt för mig ser det ut som goliat, upplever kråsmussron mer kompakt kortare stam samt mer orange i färgen men jag skiljer dom åt ffa på lukten.
Ja, visst är det goliatmusseron: http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_matsutake
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.