Var igår ute med min dotter i svampskogen bredvid Enköpingsvägen 55 kort efter Upsala. Här hittade vi följande avtryck. “Måttstocken” bredvid är en flaska Mygga, ca 14 cm stor. Jag bedömde att avtrycket var ca. 1 dag gammal, men trots det var vi försiktiga och lite extra högljudda.
Är detta ett björnavtryck? Har inte hört att det skulle vara björn här.
Jag trodda att kattavtryck är mer runda.
Hej, Karin, det beror på vad du letar efter. Jag fick ca 6 jättefina karl-johan, halva korgen med svart trumpetsvamp, mängder av fårticka. Blek taggsvamp kom äntligen. Röd trumpetsvamp var uppäten, men några kantareller fanns. Däremot torkar trattkantarellerna bort, om de inte står fuktig. Rimspindling fanns det också gott om. Jag är själv förvånad, men svampen trivs fortfarande.
Nåsten är ett bra område, men jag kan inte heller den utantill. Jag brukar svänga in vi shellmacken och följa grusvägen över stenbro och parkera vid skylten. Sedan klättrar jag rakt upp i skogen. Jag tycker att man måste gå en bit - följer stigen tills du kommer upp på den grusbelagda banvallen. Sedan in i skogen igen - följ utskildrat stigen, men nu går jag lite kors och tvärs. Där finns det gått om trattkantareller och soppar och kremlor. Om du har lust den här veckan, kan vi träffas på shellmacken och går en runda - 2-3 timmar.
Hej!
Jag läste ditt inlägg och vidarebefodrade bilden till vår viltspårare i kommunen, han trodde att spåret var hos mig.
Vi har nämligen haft vad man tror björn här i augusti, den sargade över 14 tackor.Typiskt för björnen är att de tar det fetaste på djuret och i det här fallet så är det juvrena på tackorna.
De har tagit DNA men det lär dröja innan svaret kommer!
Sedan gick det ett par veckor och då var det två vargar som tog och dödade över tio får på en gård i närheten.
Varg har vi haft här i vinter flera stycken, och då ska du veta att jag bor i mellansverige, vid sjön Skagern, de spårar alltid varg på vintern när det är snö.
Viltvårdaren i kommunen trodde inte att det var ett björnspår som du fotat men ev. varg
djuret har kommit med fart för att fotavtrycket är så djupt sa han.
Han skulle kolla om det fanns någon som spårade uppåt dig.
Han har en lista på utbildade spårare.
Om du mailar till mig ska du få hans mailadress om du är intresserad.
Fanns det några mer “tecken” på spår eller annat i närheten?
Min mailadress naturtorp@telia.com
Hälsn.från Elisabeth
HEj svampälskare!
Jag har kollat på bilden och kan säja direkt att det inte är en björn. Spåret, eller snarare spåren (massor!) är ett mindre djur som har grävt, troligen efter mat som rötter. Jag kan tänka mej att det kan vara ett klövdjur som rådjur eller liknande.
Så stort spår kan björnspår vara, men sällsynt stora. Dessutom blir inte ett spår av en björn vid gång så “brutalt” om man säger så. De är mästare att röra sig i skogen och spåret skulle nog bara kunna göras lika brutalt av en storstadsbo, hehe (obs typ jag, Stockholmare i 3 generationer).
Det glädjer mej att människor observerar och intresserar sig för spår. Det spelar inte så stor roll var det är för spår då alla spår fungera på samma sätt. Fortsätt att vara nyfikna. Det lönar sig, jag lovar! Jag välkomnar fler frågor! Hör av er.
Jag vill avsluta med något min lärare Tom sa; Awareness is a choice! Det är upp till varje människa att ta det beslutet. Lycka till!
mvh
Conny Andersson
Spårare
http://www.trackerschool.se
070-744 24 82
Hehe, snabb. Jo, spårning är min passion och då behövs inte så mycket annat att motivera mej.
Spår finns överallt och du och jag skapar tusentals spår hela tiden; visuella, hörbara, luktande, vibrerande osv. Det riktigt intressanta med spår är att de har en speciell frekvens som tillhör bara dej;-)
see yaa
Conny
Detta blev jag intresserad av eftersom det siktats björn här i mina trakter i somras.(Botkyrka/Salem)
En liten undran har jag, var det bara endast detta avtryck som fanns där i skogen?, eller fanns det flera…?, annars måste det ju ha varit en enbent/hoppande björn.
BRA REFLEKTION Evus!!! Bravo! Vi är alla spårare ser ni för det finns hos oss redan. Det gäller bara att väcka spåraren i oss och nyfikenheten.
Grunder är att ställa frågor. Vad har hänt här? Vad säger det mej? Svaren är mindre intressanta utan det är frågorna som avslöjar “mysteriet”. Fortsätt; hur stor, många, färg, riktning, djup, vad tänkte, vad var syftet, när hände det, osv. Träna på att ställa frågorna.
Det funkar utmärkt att spåra svampar. Ställ frågorna.
Lycka till.
Conny
Spårare
Idag hade jag kontakt med Johan Månsson, rovdjursansvarig hos länsstyrelsen för C-länet. Vi tittade på spåret.
Han sa att det såg intressant ut och man kunde tro att det var ett blörnspår. Men eftersom det fanns mycket grävlingsspår runt omkring tycker han att det måste ha varit en grävling, det var för stor för en varg.
Ganska kul att grävlingen körde nosen i mossan 4-5 gånger i en liten halvcirkel! Där lurade den mig.
Men alla ni hade rätt. En björn kan göra sådana spår på barmark när den springer i full fart - men då ser man flera spår.
Ni som tror att det inte finns björn här, det finns en stationär björn öster om Uppsala, enligt Johan.
Tack för alla intressanta och kloga ord.
Här, där jag bor i Torsåker ( Gästrikland ) fick jag bekräftat nu på morgonen att en björn också lufsar omkring. De hade kontaktat en viltspårare som bekräftat detta och jag fick en bild på björnspillningen.
Visst vore det spännande att få se en , på håll, eller blev man bara rädd. Det man läst om utifall att, är väl som bortblåst då och man uppför sig helt irrationellt ???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.