Bor i södra Stockholm och vid våran fd fårhage hittade jag dessa små raringar. Dom är jätte små ca 1 cm över hatten. Det växer mycket hassel, ek och björk runt omkring men också en del gran asp och ett par amerikanska ekar/ rödek. Hat aldrig sett något liknande. Är det någon som vet vad det kan vara?
Strimmig brödkorgssvamp heter den: http://svampguiden.com/art/visa/cyathus_striatus
Det är nog strimmig brödkorgssvamp!
Har jag länge velat se i verkligheten…
Tack för svaren. Är den charmigaste svampen jag någonsin sett. Vart så glad när jag hittade dom. Och vilket passande namn. :-) Ibland har jag tur ungefär 20meter ifrån dessa så finns kruskantarell som tydligen är ovanlig. Jag hoppas du får se dom Jonet för dom är helt underbara. Kan man lägga upp fynd här eller gör man det genom artportalen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.