Vissa svampar, som kantareller, går bra att lägga ut på tidningspapper, men andra kryper det ut små vita larver från efter ett par dagar. Trots att jag varit mycket noga att kolla så de inte är maskätna (t.ex. späda soppar). Är det så att svampen har larvägg vars utveckling sätter fart i inomhusvärmen?
Tänkte därför testa att torka i ugnen med fläkten på och c.a 50 grader. Funkar det, eller vad är det bästa sättet? Vad gör en riktig svamptork som man inte kan få på annat sätt? Har ingen lust att ge 1850:- för en tork.
Du kan ju köpa en billig tork för en 500. Inte lika bra, men fungerar. Vad som blir bättre med en tork skulle jag säga är effektiv luftväxling plus att man kan ställa temperaturen så lågt som man vill - i bästa fall. Alla billiga har inte termostat. Bättre är också så klart att det går så mycket fortare och man slipper ha svampen liggande i dagar.
Annars har det varit uppe i ett par trådar nyligen både att torka i ugn och på lakan som man brer ut t.ex. över en torkställning och blåser på med vanlig kalluftsfläkt som man kanske redan har. Ugn funkar inte så bra för mig personligen. Får ju inte rum jättemycket där heller.
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/matberedningsapparater/frukt-svamptorkar/frukt-svamptork-810049/ Köpte denna för 1 - 2 år sedan och jag har haft väldigt stor nytta av den, speciellt nu när jag hittat så mycket trattar! Den gick varm söndag till tisdag för att torka allt jag plockat ^^
Efter att ha testat att torka KJ och fått mängder av larver i köket så förväller jag dem endast. Tänkte prova att köra en omgång i torken, KJ alltså, men vet inte om jag vill ha en mask-överraskning igen.
Jag har “byggt” en mycket enkel svamptork av trådbackar med myggnät i botten. Genom att stapla trådbackarna korsvis, kan man stapla över 5 trådbackar på varandra. En fläkt under som blåser uppåt, fläkt på sidan och rotering av backarna gör att torkningen går väldigt snabbt! Man får många kv.m torkyta på litet utrymme och “anordningen” tar knappt någon plats när den inte används. Går utmärkt att torka bär och annat på den också.
Är någon intresserad har jag några begagnade trådbackar till salu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.