0 1952 visningar

11 svar

Nejlikbroskskivling?

krilbe

14 sep 2017 kl. 17:45

Har i många år försökt göra mig säker på nejlikbroskskivling. Är ju lite farliga förväxlingar där, och har inte lyckats få någon kunna att bekräfta ett exemplar “irl”, t.ex. lukten.

Gör här ett nytt försök. Se foton. Jag har gjort mitt bästa för att få färgerna rätt - justerat vitbalansen osv. Tyvärr aningen suddiga…

Någon som ser någon risk att det skulle kunna vara något annat?

1. Hittad i gräsmatta.
2. Hatten matt, len där mitten är mjukt konvex, ingen spets och ingen tratt.
3. Hattarna såg brunare/mörkare ut när de var våta.
4. Hattkanterna något veckade (verkar stämma med skivorna under). Vecken verkar accentueras när den torkar - kanske kan vara att den krymper lite när den torkar.
5. Foten smal och seg - man får ta i rejält för att dra av den.
6. Foten samma färg som hatten.
7. Följde med en del jord & smårötter när jag drog upp dem.
8. Går att lossa foten från hatten, men man får ta i lite - den lossnar fint men inte jättelätt.
9. Skivor glesa, höga, fria från foten.
10. Fäller rejält med tydligt vita sporer.
11. Doftar säreget och kraftigt. Jag skulle inte själv kalla det kryddnejlika, men kan förstå att man kan tycka att det är lite åt det hållet. Vet ingen annan svamp som luktar så.

0

SvenD

14 sep 2017 kl. 19:33

Verkar som du har en del gulstick i bilderna, men visst ser det ut som nejlikbroskskivling. Här är en bild jag tog för ett tag sedan som jag tycker visar svampens karaktärsdrag.

0

krilbe

15 sep 2017 kl. 06:05

Jag såg att vitbalansen blev lite olika i de olika bilderna, och sedan beror det ju på hur tittarens skärm är inställd. Dina bilder ser för mig ut att ha en del rosa-stick. :-)

Min fundering nu är väl framförallt om jag kan vara säker på att det INTE är någon av de förväxlingar som påstås finnas:

- Trattskivlingar ska ju ha en grop/tratt i mitten av hatten (kan den saknas?). Skivorna ska vara nedlöpande och täta. Mina är glesa och fria från foten. Vita sporer på båda dock.

- Trådskivlingar ska ha trådig hatt och brunaktiga sporer. Verkar inte stämma alls.

- Hättingar skulle kunna stämma med hattens form och storlek, men ska ha brunaktiga sporer. Mina sporer är tydligt vita.

Har jag missat någon tänkbar förväxling?

Tänker jag rätt?

0

Michael Krikorev

15 sep 2017 kl. 11:02

Du verkar vara noggrann och tänker helt rätt!

Det är nejlikbroskingar på bilden, och du har spaltat upp och kontrollerat bra och viktiga karaktärer.

Doften har du också upplevt nu, vilket är en bra karaktär, oavsett hur den brukar beskrivas i böcker så har du den nu i ditt “doftminne” för framtida plockning. God matsvamp som du bara använder hattarna av.

0

krilbe

15 sep 2017 kl. 15:47

Tack Michael!

Tänkte försöka få in dem i vår gräsmatta. :-)

Kan det löna sig att lägga hattarna lite här och där på gräsmattan i några timmar så de får släppa sporer? Gräva ner dem? Vattna på efteråt? Något annat som kan vara bra för att hjälpa dem på traven?

0

Michael Krikorev

15 sep 2017 kl. 16:48

Det var lite ovanligt att du vill plantera in dem. De flesta brukar vilja bli av med svampen i sin gräsmatta :-)

Du kan pröva att lägga ut lite hattar och svamprens i gräsmattan där det är som mest näringsrikt. Ingen garanti för att det fungerar, och det lär nog dröja ett antal år innan mycelet växer sig tillräckligt stort för att bilder fruktkroppar.

0

ML

15 sep 2017 kl. 18:31

Jag sparar all svamp i gräsmattan utom Pluggskivlingar.
+ slänger eller gräver ner svamprens. Hittills har det inte gett något resultat men man kan ju hoppas:)
Så krilbe, jag håller på dig:)
Fortsätt att försöka odla.
Går det så går det. Du har inget att förlora på det i alla fall.

I år har jag t.ex. stora mängder Jättetrattskivling och de får växa för gräset blir mycket kraftigare och mörkgrönt där de har varit. Jag har läst någonstans att de avger kväve till jorden därav det kraftigare gräset. (?)

0

krilbe

15 sep 2017 kl. 22:31

*haha* Ja, svamp i gräsmattan är kanske inte det vackraste man kan tänka sig, men det beror ju på vad det är för svamp. Dessa är ju små och knappast särskilt estetiskt störande, snarare häftiga. :-)

Jätteröksvamp vore också häftigt…

Kväveberikande är det väl såvitt jag förstår många svampar som är, så det är väl bara positivt.

0

ML

15 sep 2017 kl. 22:44

Jätteröksvamp vore en dröm!
Tänk att få göra svampchips av en sådan!
Jag hittade en för gammal för några år sedan, full med sporer, och körde över den med gräsklipparen i trädgården för att sprida dem ordentligt över ett stort område.
Men än har inget hänt.

0

mumrik

16 sep 2017 kl. 00:53

Det finns en roman av Fay Weldon, glömt vad den heter. Det finns ivf onaturligt mycket jätteröksvamp ett år där den utspelar sig. Stora bumlingar också. De plockar och plockar och äter och äter. Hade halucinationer efter att ha läst den. Har bara hittat en enda i hela mitt liv, stor som en handboll ungefär. Ack ja.

Hmm. Tror jag ska läsa om den. MInns inte handlingen, bara svamparna.

0

mumrik

16 sep 2017 kl. 00:54

Den här måste det vara. “Röksvamp” på svenska. :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Puffball_(novel)

0

ML

16 sep 2017 kl. 16:01

Oj, en hel bok!
Va´ häftigt.
Du får väl förvarna oss här på guiden ifall du läser om den:
En liten varning till oss ifall vi märker att du inte är dig själv på några dagar;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone