Läste nyss en gammal tråd där det klagades på att forumet har blivit en frågelåda. Jag är en av de som med tacksamhet har bidragit till den utvecklingen, men jag har förståelse för klagomålet.
Hittar jag en okänd svamp vet jag ofta inte var jag ska söka, jag vet inte vad t.ex. riskor har för karakteristiska drag. Med forumets hjälp har jag lärt mig ett par nya matsvampar och plockar numera mandelskivling, som växer i stort antal på mina svampmarker.
En sak som kanske kunde minska artbestämningsfrågornas mängd vore en sökfunktion som fungerade nåt sån’t här:
Ett antal “frågor” att välja alternativa svar på
Hattfärg: grön/brun/gul/....
Hatthudstyp: kladdig/mocka/blank/...
Hattundersida: skivor/rör/taggar/...
etc, etc.
Man kanske inte skulle komma hela vägen fram, men förhoppningsvis begränsa urvalet och kunna få en god vägledning till var man ska fortsätta leta. Och i förlängningen minska antalet artfrågor på forumet.
Kul att du lärt dig via forumet, fler borde ta tillfälle i akt att bläddra igenom sidorna här på sajten. Klicka på ordet Matsvampar och vidare på Nyckeln…så finns en steg-för-steg nyckel till grov artbestämning. När man nycklat sig fram till exempelvis riskor så klickar man på ordet Riskor som är blåmarkerat och kan läsa vidare om den gruppen.
Hade jag helt missat!
Ideal tycker jag inte den är. Man borde kunna hoppa över frågor, t.ex. detta med sporpulvers färg.
För överblickbarheten tror jag oxå att det vore ännu bättre att kunna fylla i de uppgifter man har på en och samma sida - för att inte behöva stega sig tillbaka ifall man vill ändra nåt.
Men nu är vi kanske inne på petitesser, kan tänka mig att det krävs en del programmering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.