1 2330 visningar

8 svar

Vilken svamp är det här?

kungsholmserik

17 sep 2017 kl. 11:49

Hittade den här igår. Trodde först att det var en Karl Johan men denna har en lite slemmig ljusbrun hatt och skivor under. Annars ser den (i mina otränade ögon) ut som en Karl Johan. Tror jag plockade den i närheten av gran på Vindö i Stockholms skärgård. Exemplaret på bilden är ca 6 cm högt. Är den ätbar? Tacksam för svar.

2

ML

17 sep 2017 kl. 12:54

Förslag: Någon av våra spindelskivlingar.
De är inte ätbara utan giftiga.
Det finns mycket mer information om dem som släkte men jag hittar inte något bra snabbinfo just nu.

1

Antonio

17 sep 2017 kl. 13:02

Cortinarius triumphans
Giftiga

0

kungsholmserik

17 sep 2017 kl. 15:16

Tack ML och Antonio för svar. Riktigt otäckt lik en Karl Johan om det inte vore för skivorna och den lite slemmiga hatten. Plockar normalt bara kantareller men det har ju varit lite dåligt med dom hittills och jag har länge tänkt utöka “mitt register” lite när det gäller svamp. Hittade i varje fall några riktiga Karl Johan också och dom var ju fantastiskt goda. Mycket bra forum det här!

0

ML

17 sep 2017 kl. 15:32

Det tar ett tag när man börjar “utöka sitt register”.
Soppar är ju bra att börja med när man vill lära sig fler.
Jag håller med dig om att Karl Johan är jättegoda.
Grattis!

0

Antonio

17 sep 2017 kl. 16:07

spindelskivlingen är väldigt lätt att blanda ihop med karljohan , specielt im svampen är mkt unga
Men du skrev rätt
Skivorna är en indikatorn!
Var jätte försiktigt med svampar

0

Eva Pagmar

27 sep 2021 kl. 09:22

I mossa tall och granskog mycket lik karljohan men ned skivor nltsmak

0

HLilja

27 sep 2021 kl. 11:31

Det är i stort sett omöjligt att artbestämma en svamp i delar…kan tyvärr inte ens gissa vad det är.
Ett tips till nästa gång är att fota hela svampen från olika vinklar så att ovansidan, undersidan av hatten samt hela foten syns tydligt.
Och starta en ny tråd för en ny svampfråga, denna frågan hamnade i en gammal tråd.

0

Jan A Uppsala

27 sep 2021 kl. 11:46

Ser ut att vara någon av de många mörkfjälliga musseronerna. Finns ingen som helst likhet med karljohan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone