Hittade den här igår. Trodde först att det var en Karl Johan men denna har en lite slemmig ljusbrun hatt och skivor under. Annars ser den (i mina otränade ögon) ut som en Karl Johan. Tror jag plockade den i närheten av gran på Vindö i Stockholms skärgård. Exemplaret på bilden är ca 6 cm högt. Är den ätbar? Tacksam för svar.
Cortinarius triumphans
Giftiga
Tack ML och Antonio för svar. Riktigt otäckt lik en Karl Johan om det inte vore för skivorna och den lite slemmiga hatten. Plockar normalt bara kantareller men det har ju varit lite dåligt med dom hittills och jag har länge tänkt utöka “mitt register” lite när det gäller svamp. Hittade i varje fall några riktiga Karl Johan också och dom var ju fantastiskt goda. Mycket bra forum det här!
spindelskivlingen är väldigt lätt att blanda ihop med karljohan , specielt im svampen är mkt unga
Men du skrev rätt
Skivorna är en indikatorn!
Var jätte försiktigt med svampar
Det är i stort sett omöjligt att artbestämma en svamp i delar…kan tyvärr inte ens gissa vad det är.
Ett tips till nästa gång är att fota hela svampen från olika vinklar så att ovansidan, undersidan av hatten samt hela foten syns tydligt.
Och starta en ny tråd för en ny svampfråga, denna frågan hamnade i en gammal tråd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.