Hej,
När jag var ute och gick med min hund så vände jag mig bort från henne ett tag och när jag tittade tillbaka så såg jag henne stå och nosa på denna svamp. Jag år nästan säger på att hon inte åt något av den men känner mig nojig över att hon kan ha fått i sig något giftigt. Är det någon som vet vad detta är för svamp och om den är farlig?
Jag känner mig inte 100 om ifall detta är en flugsvamp då jag såg andra (mycket längre ifrån denna) som ser ut som “vanliga klassiska” flugsvampar.
Hon mår alldeles utmärkt nu och är pigg och glad, och som sagt så är jag nästan 100 att hon inte åt/slickade på den, men ska såklart hålla koll på om hennes hälsa förändras.
Vi är i Stockholmsområdet och denna svamp var nära vatten ganska öppet runt om, den låg redan ner på marken när min hund och jag såg den.
Jodå, det är en flugsvamp. Nu är inte röd flugsvamp dödlig i små mängder, ivf inte för människor. Det är inte farligt att ta i den - eller nosa på den. Vad du kan förvänta dig om hunden verkligen åt är konstigt beteende. Man blir hög av den helt enkelt. Sägs att bl.a. renar berusar sig på den.
http://svampguiden.com/art/visa/amanita_muscaria
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.