0 3042 visningar

14 svar

Snälla hjälp ang champinjon (kan det vara något annat? Nån slags flugsvamp?)

Yoshi

17 sep 2017 kl. 17:51

Hej! Jag vet att flugsvampen ska ha vita åsar och att champinjonen har färg på sina åsar.
Vi hittade ca 10 liter av den här svampen och blev till oss av lycka men nu har lyckan ersatts med oro och tvivel. Ingen av oss har någonsin hittat ett ickeangripet exemplar av champinjoner tidigare. Det som är så förbryllande med dessa svampar är att vi har hittat exemplar från 2 cm till 12-13 cm stora. Inga hattar är utslagna och foten är jättetjock och klubblik. Det finns som fjäll längs foten. Bifogar bild där vi har skurit upp några ex och bild på oskurna i stor klunga. De blir inte gula av beröring. Fråga gärna om det är något jag har glömt att berätta så adderar jag all info jag har.

0

Yoshi

17 sep 2017 kl. 17:52

En bild till

0

Andreas Nilsson

17 sep 2017 kl. 18:31

Champinjoner och flugsvampar har skivor under hatten, inte åsar. Vilka champinjoner som du har hittat kan jag inte svara på. Om de doftar gott, likt mandel eller anis är den ätlig men luktar den obehagligt är den inte ätlig. Kolla också om de gulnar när du bryter eller skrapar på dem, eller om de rodnar och får en rosa färg.

0

Yoshi

17 sep 2017 kl. 18:38

Tack för svar! Sorry, jag skrev åsar men menade givetvis skivor. Luktar typ ingenting. Mild doft. Luktar liksom svamp. Ingenting obehagligt eller äckligt.

De rodnar inte. De gulnar inte.

Detta växte på en grästäckt fotbollsplan. Säger det någonting?

Nu har vi hela 10 liter av denna svamp. Hur funkar den att torka? Nån som vet?

0

Yoshi

17 sep 2017 kl. 21:23

Är inte foten för klubbig för att vara snöbollschampinjon?

0

Yoshi

17 sep 2017 kl. 22:22

Är det INGEN som kan artbestämma svampen? Vi har 7 plåtar med den men ingen kommer våga äta den om vi inte vet med säkerhet vad det är för svamp

0

Michael Krikorev

18 sep 2017 kl. 01:20

Jag kan inte artbestämma den efter bilderna, men det är med säkerhet en champinjon. Och det är inte någon av de kända giftiga champinjonerna, så ja, ni kan äta dem utan att riskera livet: http://svampguiden.com/champinjoner/

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 01:29

Tack Mickael! Då vågar vi äta den.
En fråga, kan jag maila dig privat om vart den finns? Du kan kanske hämta sådana själv och se om det är någon ny art. Du bor väl i Sthlm du med?
Det finns så oerhört mycket just där.
Jag tycker nämligen att hur mycket jag än har googlat denna champinjon, har jag inte fått en träff som är minsta lik den. Foten är alldeles för tjock för att tillhöra de kända arterna.

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 17:23

Hej! Yoshi. Det var mig några bastanta fötter, kan tyvärr inte svara var det är för art. Men helt klart champinjoner. Så länge de varken gulnar eller luktar obehagligt så hade jag personligen ätit dem. 10 liter! Det var inte illa. De fungerar bra att torka, skiva upp i halvcentimetertjocka skivor och torka i 40 C i varmluftsugn. Bifogar en bild på diverse champinjoner som jag torkade i somras.

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 17:37

Visst är de bastanta Phalagorn! Det lustiga var att när jag cyklade till där jag hittade dem, fanns dem från minsta gräsplätt och hela vägen fram till mål. De finns överallt söder om Stockholms innerstad. Det måste vara någon champinjonepidemi som råder i Stockholm. Jag rekommenderar alla att lyfta upp de vita snöbollarna som ligger i gräsmattorna och kolla om det är champinjoner.

Oj du, det var en jättebatch du har fått! Är det vanligt att hitta så mycket champisar? Verkligen jättegrattis! Så fina och goda!

Mina ligger också i ugnen och torkar på 40° sedan i morse + att alla svampollor är fyllda till bristningsgräns.
De samsas med de 10 kilo!!!!! stolt fjällskivling som jag plockade idag. Det har jag aldrig heller sett i dessa mängder i Stockholm. Finns nästan längs med varenda cykelbana. Jag fick blunda och låtsas att jag inte såg fler eftersom både svampkorg och ryggsäck var proppfulla.
Vissa var tyvärr angripna märkte jag när jag kom hem och fick slänga ett par kilo. Önskar att jag hade stannat och rensat stoltisarna, då hade jag kunnat ta fler.
Fötterna orkade jag inte rensa så jag gav dem till min granne som älskar svamp.
Är detta inte ovanligt? Brukar det bli dylika sinnessjuka champinjon och stoltis-år? Jag har aldrig sett det förut.

0

Phalagorn

18 sep 2017 kl. 18:17

Ovanligt vet jag inte, men jag kan hålla med om att det är ett riktigt bra champinjonår. Är ganska nyinflyttad till västra delen av Malmö, har bott här i tre år nu. De två första åren hittade jag lagom mycket champinjoner i närheten av där jag bor. Men i år har jag hittat väldigt stora mängder av champinjoner på närliggande gräsmattor och fotbollsplaner, och inte bara champinjoner, utan också väldigt stora mängder av röksvampar och nejlikbroskskivling på samma ställen. Har kunnat plockat litervis. :)

0

Yoshi

18 sep 2017 kl. 19:16

Vad häftigt! Det är så kul med vansinniga svampår! Man kan bunkra alla lager därhemma och bjuda och skänka bort så det står härliga till

0

Jonas L

19 sep 2017 kl. 21:45

Hittade en likadan champinjon idag i Linghem. Vet inte vilken champinjon det är, men jag hade en snöbollschampinjon på min egen gräsmatta att jämföra smak och lukt med. Snöbollschampinjonen doftade rejält, en smakbit gav en lååång god eftersmak.
Den här klubbfotade luktar mycket svagare och mera som mandelkubbar, smaken var lite underlig och inte sådär jättegod, men smakade inte direkt illa heller. Jag har bara ett exemplar, och jag tror jag avstår att äta den. Det är så mycket svamp i år att man blir kräsen :-)
Ingen av svamparna gulnade.

0

Yoshi

19 sep 2017 kl. 22:58

Tror inte heller det är en vanlig snöboll. Kanske någon gigantus-variant. Såg dem utslagna på fältet idag och de är runt 20 cm i diameter som störst. Jättefina och 100% champinjoner. Vad gäller smaken kan jag inte säga något alls. Har aldrig hittat en snöboll tror jag om inte vissa i min batch var det. Däremot smakar och luktar de mer än vanliga vita champisar från butik. Godare liksom. Mandelkubb känns korrekt med kombo champinjondoft.

0

Yoshi

19 sep 2017 kl. 23:33

Jag menade, *vad gäller smaken kan jag inte något annat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone