Hur ställer sig expertisen till larmen och fenylhydraziner i champinjoner och dessas förmenta cancerogena effekt?
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/svamp/champinjoner—risker-om-du-ater-for-mycket
Nu hittar jag så sällan fina champinjoner, men det gäller ju även odlade champinjoner och de får man ju lätt i sig när man äter ute.
Ibland tänker jag att man inte borde äta så mycket svamp över huvud taget eftersom de hela tiden omvärderas och det dyker upp nya farlligheter titt som tätt. Men jag slår genast bort den tanken. :-)
Min personliga hållning är att svampar är en fantastisk smaksättare och fantastiska bidragare till livsviktiga mineraler som kalium, selen, zink och niacin m.m. Även vitaminer som t.ex. D-vitamin i kantareller, men jag rekommenderar ingen att använda svamp i större mängder, dels för att de är ganska hårdsmälta (cellväggarna innehåller kitin, som inte kan brytas ned i vårt matsmältningssystem), och dels av försiktighetsprincipen. Inget livsmedel bör ätas i stora mängder över kort tid. Hydraziner finns i odlade och vilda champinjoner, och livsmedelsverkets riktlinjer om att inte äta mer än ett eller max ett par hekto i månaden är vettigt att följa.
Det finns så många olika matsvampar i vår natur, och de ska betraktas som smaksättare och inte som bukfylla mer än max någon gång i månaden om man inte kan låta bli :-).
Hmm. Hur mycket chanpinjoner är det på en vanlig pizza? Jag äter inte ens en per år, men en del äter det ju flera gånger i veckan. Och vad gäller cancerogena ämnen är jag ganska övertygad om att det finns en coctaileffekt. Vi får ju i oss massor med andra ämnen som är cancerogena och som vi inte kan undvika, ska man då plussa på med något som man faktiskt kan välja bort?
Smaksättare, visst. Men det krävs en del för att smaken ska bli påtaglig och svamp i såsen kan man ju ha till det mesta…
Bukfylla och bukfylla, fru Blom. Min favoritmat efter en dag i skogen är en redig svampstuvning, kokt potatis och grönsallad, ingenting mer. Kan tyckas spartanskt, men jag åt det en gång för att jag var för hungrig för att tina upp nåt mer substantiellt och upptäckte att potatisens och salladens milda smaker fick svampen att blomma ut nåt otroligt.
Usch, väntar med bävan på larmet om trattkantarellernas farlighet. Tycker egentligen inte de är så himla goda, men det är ju dem man får mest av så...
Säger jag och trycker in dagens sista snus. :-o
Inte mycket info finns om detta. Jag åt en hel kastrull med shampinjonsoppa, vet inte hur mycket champinjoner det var i, men ca 2lit soppa gjord på vanliga köpta i livsmedelsaffär vita champinjoner. Jag blev jättedålig. Kräkningar, konstig smak i munnen, skakningar, svettningar känningar åt njurtrakten och väldigt sur mage. Soppan var efter tillagning nedkyld och sedan ordentligt uppbokad igen före förtäring och inte gammal. Så det var inte en bakteriell reaktion. Det var inget annat än vanliga champinjoner och lite andra ingredienser så som grädde, mjölk osv. Det är nu 16 timmar sedan intag. symptomen är lugnare nu men oro kvarstår för andra skadeverkningar på längre sikt. Symptomen kom efter ca tre timmar trodde det var för att jag satt i mig för stor mängd soppa men det blev värre under natten. De som ätit av samma soppa tidigare men betydligt mindre mängd, har inte haft dessa symptom som jag fick. Champinjoner är inte att leka med. Hoppas att det kommer att forskas mer om det här.
Har svårt att tro att det var just fenylhydrazinet som gjort dig dålig. Det låter mer som en matförgiftning. Vissa gifter som skapas avbakterier förstörs inte av uppvärmning. Så det är möjligt att få matförgiftning av mat som varit uppvärmd om den varit dålig innan.
Ingen annan som åt av maten fick symptom 8 Personer. Jag däremot åt mycket mer. Jag har råkat ut för magsjukdomar och dyligt pga. Bakterier på olika sätt tidigare många gånger både i sverige och andra länder och det är en helt annan sak kan jag säga. Nu har jag sovit hela dagen har fortfarande känningar i njurtrakten och är inte så pigg. Men mycket bättre. Tror att champinjoner är kraftigt underskattade när det kommer till stora intag. Kommer inte äta dessa svampar igen annat än i mycket liten mängd och kanske inte ens det. Läste någonstans att de forskats så sent som 2016 om detta och att man inte riktigt vet… Jag har i och för sig hört redan i början av 90talet att man ska ta det lugnt med champinjoner och inte äta dem oftare än en gång i veckan och inga stora mängder. Då var det en antoposof som sade det till mig. Det här var ju ett mycket stort intag. Riktigt dumt. Jag var hungrig och åt upp allt… men det finns ju ingen riktig forskning på detta, så det går ju inta att säga att det var eller inte var giftet i champinjonerna. Konstigt kan man tycka med ett så stort livsmedel. Hade inte ätit eller druckit något annat än vatten. Det som har forskats runt är cancerogener tror jag efter att läst allt, det lilla som finns att läsa om detta på webben. God kväll och tack för respons.
Kan tillägga att soppan som var i stort sett bara champinjoner, var tillagat i ett restaurangkök av en kock och att allt gått rätt till med tillagning och nedkylning i deras nedkylningskyl som kyler ner maten snabbt. Det var helt klart förkylningssymptom och ett mycket stort intag av champinjoner enligt mina mått mätt.
Svamp innehåller en mängd olika ämnen som man kan reagera på. En gång går det bra en annan gång går det sämre. Så generellt ska man tänka på att inte äta speciellt stora portioner, utan se det som tillbehör/smaksättare. Har upplevt att man med åldern blivit mer och mer känslig för svamp, vet många i min närhet som säger detsamma.
Nu blev det förkylningssymptom skulle vara förgiftnings. Ja samp är helt klart jättegott och bra som smaksättare och tillbehör tycker jag med. Jag åt ju åt skogen för mycket. Jättedumt när jag vet att det inte är bra. Känsligare med åren, det låter logiskt. Fast har aldrig ätit två liter champinjonsoppa förut. Har fortfarande känningar åt njurarna och är inte så pigg. Ska inte göra om detta och hoppas att andra också tar det försiktigt med stora mängder champinjoner, det var ingen trevlig upplevelse! Ska också tillägga att jag i övrigt inte har några problem med hälsan, inga sjukdomar. Stark och frisk
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.