Gräsmatta i allé.
Igår hade jag en champinjon som blev knallröd vid när man skar i den. Idag hittade jag en liknande sort men dessa liknar inte riktigt heller någon av “The Usual Suspects” som finns bland Matsvampar här på Svampguiden.
Vad tror ni? Rodnar lite vid snitt men inte nämnvärt. Skivorna är väldigt rosaröda i sig. Kungschampinjon? Blodchampinjon? Något annat?
I och med att de bara rodnar lite så gissar jag på skogschampinjon - A. silvaticus, då blodchampinjonen - A. langei rodnar mycket mer kraftigt. Vi hade diskussionen igår Yoshi. ;) Kungschampinjon - A. augustus är det inte, den har bl.a. mycket större ring, fina gulbruna fjäll på foten nedanför ringen, samt att den gulnar istället för att rodna.
Hallå Phalagorn!
Du, jag märkte att jag ljög. Jag skar, fotade och skrev inlägg. Sedan gick jag in i köket igen och såg att den hade blivit knallröd. De champinjoner som låg i vattenbad, hade färgat vattnet alldeles saftrött. Det var nog en blodis i alla fall. Ber om ursäkt för förhastat inlägg. Och återigen, jättetack för svar! Du är bara bäst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.