Jag är nästan helt säker på att dessa är blek skäggriska - Lactarius pubescens. Men vill gärna rådfråga med experterna då jag tänkt att tillaga och äta dem. Vet att de ej räknas som matsvamp här i Sverige, men att de är ätliga efter förvällning och insaltning.
Hittade dem i Hyllie, Malmö. De växer både i små grupper och i hägringar under björk, väldigt kalkrikt område. Hatt gulvit-rosaaktig, svagt zonerad. Luden hattkant, tydligast hos unga exemplar. Fot samma färg som hatt, med rosa kant uppe vid skivorna. Vit saft med riktigt skarp brännande smak som satt i länge. Mycket skarpare och mer intensivt brännande än kremlor jag tidigare gjort smakprov på, det satt också i mycket längre. Bränner på tungspetsen i ett par timmar efteråt.
Några fler bilder.
Bilder på habitat.
Häxringar skulle det stå. ;)
I väntan på svar har jag förberett och lagt upp allt så fint. :) Tips på hur man gör emotages gärna. Förvällningen känner jag till, men hur gör man sen med de andra momenten och insaltning? Vill så gärna prova på. Tack på förhand.
Önskar jag kunde hjälpa dig men plockar inte riskor mer än mandeln. De där rosa är så vackra! Ser dem ibland och tänker, ja, just det, dem skulle jag ju googla och lära in men sen är det glömt igen.
Du säger att den bränner på tungspetsen.. Är det angenämt eller otrevligt?
Den brännande känslan kan väl närmast beskrivas som otrevlig. Som en riktigt skarp brännande kremla fast med ännu mer styrka och långvarighet.
När jag förvällde de bleka skäggriskorna uppstod en kraftig aromatisk doft, nästan parfymig på något sätt. Efter att jag förvällt dem så smakade jag på en liten bit, och det smakade som det doftade, mild söt nästan parfymig smak. Inte skarp på något sätt. Kan inte riktigt svara på om det var gott eller inte, men det var absolut inte äckligt. Det var en helt ny smak för mig som nu registrerats i mitt doft och -smaksinne. Har nu gjort insaltning på dem och tänkte prova på lite olika recept längre fram.
Det ser mycket riktigt ut som skäggriska, och att det smakar skarpt råa för att sedan bli milda tillagade är kännetecken för de riskor som ibland kallas finska riskor. Skäggriska är svårt att ta fel på med den “skäggiga” kanten. Unga exemplar har ofta skivorna nästan helt övervuxna av “skägget”, idag vad jag har sett. Jag är ingen expert, men om jag var du hade jag lagt in dem i ättikslag eller salt och kalasat! Gjort några omgångar av inlagd skäggriska i år, plockad i stadsnära blandskog och tallskog (Göteborg).
Tack för svaret GbgGustav. Jag läste att insaltning kunde gå till på olika sätt, antingen via saltlag eller att lägga grovsalt och kremlorna i lager ovanpå vartannat. Här är det färdiga resultet, hoppas jag nu gjort rätt.
Hittade massor av skäggriska idag då det var så färskt i mitt minne med ditt inlägg. Plockade inte dem men vet vart de finns.
Parfymig låter obehagligt för mig. Kan du definiera någon mer smak än parfym? Vill veta om jag ska tillbaka eller strunta i dem.
Bara en parantes. GUD VAD VACKRA DE ÄR!
Svårt att beskriva doften, jag tänker liknande nejlikbroskskivling som också avger en kraftig arom vid tillagning, men doftar olika. Yoshi du kan väl plocka ett par stycken och tillaga dem, sen berätta vad du tycker om doften och om du kan beskriva den bättre än mig? Du behöver du inte äta dem, men det hade varit intressant att få höra vad andra har för erfarenheter av blek skäggriska.
Yoshi, ta gärna bilder på skäggriskorna och dela med dig här.
Vet inte om de jag såg var blek. De var rosa. Vanliga. Jag är sjukt lättäcklad och det tar mig generellt ett-två år innan jag vill smaka på en svamp jag har plockat. Jag skulle kalla mig en inbiten svampplockare men inte en rejält inbiten svampätare. Glömmer bort att de finns vid matlagning och tycker de smakar så milt och tråkigt att jag kryddar loss rätt ordentligt. Tillslut vet jag inte oftast vad svampen smakar längre.
Jag är svår när det kommer till konsumtion men när jag väl hittar en krydda, olik någon annan jag har, fastnar jag. Den måste dock vara speciell och olik något annat. Jag skulle kunna gå in på detaljer men det var inte det du bad mig om, hahaa!
Aldrig smakat på nejlikbroskskivling men jag har läst vad de smakar. Tror mig inte kunna skilja på dem och annan svamp så jag har hoppat över att plocka dem.
Innan du saltar dem måste du hålla svampen i vattnet under ca 3 dagar
Hellst byta om vatten några ggr om dan
Annars bli ingen bra smak alls nästan oättliga
Och du har lagt in för mkt salt!!!
Mkt viktig!!!
Ta bort plast ringen från burken!
Luft måsta komma in
Det inte marinerad svampar utan att saltade
Annars botulism tillkommer
Livsf fallit!
Tack så mycket Antonio, mycket uppskattat. Det var nästan det jag misstänkte, att jag gjort något fel. Kommer kasta det och prova igen, som tur är finns det massvis av blek skäggriska alldeles i närheten.
Kasta!
De växer upp t om mitten av november
Skäggriska är jätte god svamp!
Nästan oättliga om man stekar, men extremt goda när man saltar
Finns flera i familjen tex Lactarius resimus (ännu godare)
Håll de i en glas burk (under vikt) för ca 3-5 dagar , byta om vattnet ofta
Sen salta, fast 10 ggr mindre än du har gjort )
Ställ i kylen
Dem är färdiga om 30-40 dagar
Ingen plast ring eller liknande!!!
Luft måste komma in
Prova att hitta blodriska! Mkt good svamp, behövs ingen underarbete med de! Bli färdiga om 4 dagar
Grov salt utan jodd!
Lactarius resimus På bild
Ej blodriska
Juste, glöm ej att lägga in vitlök och krondill i varjelager när du saltar
Självklart kommer jag att kasta dom. Gör om gör rätt som det heter. :) Tack snälla för alla goda råd och tips!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.