Hej!
Jag har genom åren plockat ett 20-tal ätliga svampar (mest kantareller, rödgul trumpet, taggsvampar, soppar, riskor och blomkålssvamp). Dock har jag ännu inte lyckats finna lyckan vad gäller svart trumpetsvamp! Jag plockar oftast utanför Malmö (bokskogen Torup med omnejd) eller mer norrut (söderåsen). Jag ber inte om specifika platstips, men mer om någon skulle kunna ge mig tips kring omgivande ledtrådar (lövtåcke, mossa, trädtyper, åsar, m.m.).
Ett stort tack på förhand, och jag lovar att posta foto vid framgång! ;-)
Hej! Andreas. Precis som du har jag också plockat diverse svampar under många år men aldrig lyckats hitta svart trumpetsvamp, känns nästan pinsamt! Har besökt bokskogen vid Torup flera gånger men konkuransen är hård, alltid massa folk där. Jag brukar knappt hitta något där, men en bit ifrån finns en annan skog där jag fridfullt kunnat gå helt ensam och plockat mycket svamp. ;) Kanske är det större chans att hitta svart trumpetsvamp i den skogen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.