Idag var vi på promenad i Danmark. Jag huttade flera jätteröksvampar och vad jag tror är min första björksopp (se bilden). Stämmer det?
Förresten, vad är den tredje svampsort? Den plockade jag inte.
Förlåt, vad jag menar är att den andra foton är björksoppen som jag tog hem, medan jag lämnade kvar svampen på första foton…
Björksopp
Stämmer )
Första bilden är en fjällig bläcksvamp - Coprinus comatus som passerat bäst före datum.
God matsvamp, plocka unga exemplar och vänta inte för länge med att tillaga dem, de blir snabbt dåliga. Bifogar ett par bilder på några jag hittade för ett par veckor sedan.
Mange tack Antonio ock Phalagorn!
Phalagon skrev rätt om den första
Björksopp den andra bilden
Vilken tredje menade du?
Om jag förstått det hela rätt så var det i den ordningen som MihTo hittade svamparna. Först jätteröksvampar, den andra björksopp och den tredje fjällig bläcksvamp.
Precis så var det Phalagorn! Tack för förklaringen. Bilder på jätteröksvamen visade jag inte - arten var lätt at bestämma med hjälp av andra inlägg på forumen.
MvH
Mihai
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.