Hittat en massa soppar som växer i min lilla skog. Ser ut som örsopp när jag googlar. Luktar rätt starkt/syrligt. De växer i klungor, är ljusbruna o i olika storlekar, slemmiga vid dåligt väder. Fast i köttet efter stekning och smakar gott! Det enda som jag inte kan googla mig till är att svampen blir lila vid tillagning, alltså inte blå, utan lila/rosa. Vad kan det vara? Verkar inte vara någon annan som velat plocka av dem.
Vet inte om örsopp kan bli lilafärgad vid tillagning eftersom jag själv inte plockar den till mat. Vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter.
Bilder på färska svampar hade underlättat artbestämningen.
Hittade ett gammalt inlägg det det stod att unga örsoppar kan bli lila vid tillagning, så nu har jag plockat mer o ska äta lite mer än sist. Får se om man blir dålig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.