0 1180 visningar

6 svar

Vad är detta för svamp?

Nips

23 sep 2017 kl. 20:44

Hittade denna på en golfbana i anslutning till tallskog i Jämtland. Svamparna växer i närheten av varandra, ungefär som ett kluster. Jag tycker att svampens undersida luktar lite som gröna ärtor men det är svårt att beskriva lukten.

0

JanAUppsala

23 sep 2017 kl. 20:50

Omöjligt att avgöra med bara en bild av en hattöversida!
Vänd på svampen!
.

0

Nips

23 sep 2017 kl. 21:40

Kunde bara ladda upp en bild åt gången som det verkar men här kommer en bild på undersidan.

0

Michael Krikorev

23 sep 2017 kl. 22:21

Knepigt att avgöra vad det är för art, men jag kan med säkerhet säga att det inte är någon av våra matsvampar. Hade den en grönaktig ton (som det ser ut på skivorna?), med anisliknande doft som påminner om karamellerna “kungen av Danmark”, kan det vara grön trattskivling.

0

Nips

24 sep 2017 kl. 12:50

Okej. Inget att äta då. Jag tycker att svampen är vit i sin helhet. Inga toner av någon annan färg. Nej, jag anser inte att det finns doft av anis.

0

Lars Abrahamsson

24 sep 2017 kl. 16:01

Om sporerna är rosa så är det en mjölskivling, den ska lukta som våt mjöl och svamp

0

Michael Krikorev

25 sep 2017 kl. 00:03

Det är troligen en trattskivling, där många arter är giftiga, så den bör inte ätas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone