Ser ut att kunna vara rodnande fjällskivling, barrskogsvarianten. Ätlig, har smakat den en gång, men inte speciellt god tycker jag. Det finns en trädgårdsvariant av samma art som uppges kunna orsaka lättare obehag/illamående:
http://svampguiden.com/art/visa/macrolepiota_rhacodes
Klas. Saknar de filtillägg (ex. jpg) kanske du bara kan skriva dit det och på så sätt få det att funka? Det är i regel bara gamla macsystem som inte sparar så filer funkar lätt i pc.
(Annars har jag mac och kan nog konvertera om om det inte funkar med ovan metod om du vill ha hjälp med filerna. Bara att säga till isf så meddelar jag epostadress.)
Tack för svar!, har nyligen blivit"biten” av att gå i skog och plocka svamp (väldigt rogivande och utmärkt medicin mot stress).som nybörjare köpte jag böcker och här beskrivs rodnande fjällskivling:“god matsvamp, som blir bäst stekt och blandad med med andra arter”.Tror själv på att fråga er på forumet! MVH Bo Johnsson
Den rodnande fjällskivlingen åt jag gladeligen som barn, och oftast stekt utan blandning då den var talrik i det område jag rörde mig i.
Numera tycker jag nog som Michael K. att den inte är såvärst.
Lite kvalmig och jordig smak som lätt överförs till andra arter i blandningar tycker jag nu!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.