Jag har hittat en del trattkantareller med samma gula färg som vanlig kantarell. De är lika trattkantareller med ihålig stam och samma typ av åsar som trattkantareller.
Är det en underart eller pigmentvariant på vanlig trattkantarell. De växer inte tillsammans med vanlig trattkantarell.
Någon som vet?
1959-60 jobbade jag på Hallands revir och hittade mängder av väldigt gula trattkantareller. Innan dess hade jag I bl.a. Sörmland och Östergötland sett nästan bara den brunare modellen. På 70-talet I Uppland återsåg jag de gula trattisarna, då i gammal, nästan ren tallskog. Då började jag fundera.
Granen har ännu inte hunnit ner till Halland “på naturlig väg”. Kanske var riktigt gamla tiders trattisar mera gyllengula än vår moderna, brungråmurrigare granskogsform! Vad tros?
Jag har genom åren gjort allt flera fynd som möjligen talar för att teorin kan stämma!
Ibland kan individer av svampar sakna ett eller flera pigment. Albinism medför att pigment helt saknas, och därför kan man ibland hitta vita kantareller.
Gula trattkantareller förekommer ibland och beror på att svampindividerna som finns i marken har en genetisk pigmentavvikelse.
Är det trattkantareller, så år de ätliga oavsett färgvariant. Är det inte trattkantareller. så är det ngt annat! Vill också passa på att påpeka hur dåligt Mickes gamla “svar” på min slutsats om genetisk olikhet mellan trattisar i södra och övriga Sverige är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.