0 580 visningar

12 svar

Svampbekymmer vad kan det här vara?

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 21:39

Nu besvärar jag forumet igen, men jag kan inte hitta någon bra likhet i min svampbok. Den växer i mossig granskog. Tycker det är en vacker svamp.

0

Birgitta F

24 sep 2006 kl. 21:51

Hej Alf ! Tror du vi frågar om samma svamp ?? Jag har min bild i den här tråden.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=25613&fnr=1&sok=nya

0

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 22:10

Hej, ja dom påminner om varandra och svamp kan ju variera en del i färg. Har hitta en som liknar i SVAMPAR I NORDEN, vitterspindelskivling, cortinarius agathosmus kan det vara den??

0

vitterspindel

Birgitta F

24 sep 2006 kl. 22:18

0

umbraspindling ?

MariaB

24 sep 2006 kl. 22:28

Cortinarius brunneus
Tror det är den jag nästan lärde mej i Lördags.=)

0

umbraspindling ?

Birgitta F

24 sep 2006 kl. 22:34

Kan nog stämma på Alf:s bild. De jag hittade är mer grå-lila.
Så han hittade nog mina : )

0

umbraspindling ?

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 22:45

Till Birgitta, jag har inte hittat dina svampar.

0

umbraspindling ?

Birgitta F

24 sep 2006 kl. 22:47

Uttryckte mig oklart.. sry
menade att du nog gissade rätt på mina dvs vitterspindelskivling

0

umbraspindling ?

Alf Pallin

24 sep 2006 kl. 22:51

Helt OK jag förstår vad du menar, håller med om att dina svampar mera liknar vitterspindlingen än dom jag hittade.

0

Anita S

24 sep 2006 kl. 23:36

Det är troligen lilaspindelskivling, Cortinarius evernius. Den är mycket allmän i fuktig barrskog. Vitterspindling, Cortinarius agathosmus, är mycket sällsynt. Har bara sett den ett fåtal gånger på 30 år, trots flitigt exkurrerande i västsvenska skogar. Möjligen är den något vanligare norrut.

0

Hans v E

24 sep 2006 kl. 23:53

Nämen! Igen! Precis när jag tänkt igenom mitt svar som på inlägget som inte blivit besvarat sen 22:51 kom Anita S före. Jag tänkte skriva:
Umbraspindling är det inte. Vitterspindling tror jag inte heller på. Men troligtvis är det lilaspindling - Cortinarius evernius.

0

Lilaspindling

Annika Eriksson

25 sep 2006 kl. 00:12

..instämmer med Anita och Hans v E - ser ut som lilapspindling och den är rätt vanlig här i de så vanligt förekommande sura tassemarker som jag och Alf vandrar omkring i här i Hälsingland. En viktig karaktär för lilaspindlingen är den avsmalnande foten som går i lila,  speciellt nedtill.  Vitterspindling är inte så vanlig här och den brukar ha mer kraftigt velum på foten än vad Alfs bild visar. Vi har gott om umbraspindlingar (även den ljusa) men de går i mer brunt på foten.

0

Lilaspindling

Alf Pallin

25 sep 2006 kl. 00:28

Lilaspindling, tack så mycket för svaren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone