0 261 visningar

6 svar

Goliatmusseron?

Robert W

24 sep 2006 kl. 21:43

Hejsan,

Mina tidigare försök till att hitta goliatmusseron har antingen misslyckats (kommit hem med sandsopp dock) eller delvis hittat kråsmusseron.

Men nu tror jag att jag av en tillfällighet hittade goliatmusseron.  Men jag är inte helt säker, kanske ni kan hjälpa mig?

Alla svamparna växte inom en meters radie och jag upptäckte dom när jag klättrade upp för en slänt för att ta ett kort på min sambo.

Vissa av svamparna luktar sötaktigt mysk-likt… är det den säregna doften? Vissa luktar lite… kan det vara kråsmusseroner också?

Hittade några blek taggsvamp också som ni kan skymta till vänster.

0

Robert W

24 sep 2006 kl. 21:44

Jo dom var också ätna och torra, men i och med att jag ännu inte funnit goliatmusseron så åkte dom hem ändå.

0

Erik

25 sep 2006 kl. 07:44

Nog verkar det vara kråsmusseron du hunnit. Färgerna går i rävrött, goliatmusseron går i brunt.

0

Lena M

25 sep 2006 kl. 08:02

Hej Robert. Jag tror att goliatmusseron är rätt sällsynt i våra trakter ( Gästrikland ). Jag tittar också efter dem, vi får leta vidare och hoppas på tur.
Samma sak med blomkålssvampen, hittade mitt först ex. för ca: en månad sedan och jag vill gärna hitta flera.

0

Robert W.

25 sep 2006 kl. 09:35

Nåja, taggsvampen smakade utmärkt. Den minsta av svamparna på bilden, den somvar fräschast, smakade jag på också... smakade inte nått speciellt så trots den besynnerliga doften så lutade jag åt kråsmusseron själv.

Jag letar vidare. :)

Hur smakade blomkålssvampen?

0

Lena M

25 sep 2006 kl. 10:13

Blomkålssvampen ja, svårt att förklara smak, men den var mild.
Stekte den i smör och kryddade den förståss.
Ett recept på den ( fritterad) skall finnas här på guiden som jag vill testa om jag har turen att hitta ett ex. till.
En bekant har hittat två i Storvikstrakten, så visst finns det hopp.

0

klas jaederfeldt

25 sep 2006 kl. 10:36

någon goliat är det inte

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone