Har svårt med kamskivlingarna…, som jag tror att detta är. Det växer lite olika varianter på slåtteräng på vår tomt i Gäddeholm, Västerås, och vore fint om någon kunde skapa lite reda i min oreda…. Här en under ask fotad i kväll. Hatten är brun-mörkbrun i mitten. Tänkte då brun kamskivling Amanita fulva. Hur volvan ser ut gick dock inte att se utan att gräva vid foten, vilket gör att man inte kommer vidare i nyckeln i boken Svampar. Skiveggarna ska vara vita på brun kamskivling enligt nyckeln. Här är de gråaktiga tycker jag (fotade i spegelbild). Det kan stämma på zonkamskivling A. battarrae, men den ska ha kraftig volva (borde inte den då synas utan grävande?). Zonkamskivling uppges vara lik grå kamskivling A. vaginata men med mörk skivegg och zonerad hatt på zonkamskivling.
Hur mörk är en mörk skivegg? Är denna hatt zonerad (inte som zonkamskivling enligt http://svampguiden.com/forum/visa/200694 )? Och kan grå kamskivling ha så brun hatt?
Så vad blir det för art undrar jag…
Mandelkremla
Kan kanske vara en lite annorlunda skapt zonkamskivling?
Tycker nog det är en kamskivling, tidigare kallad Grå strimmig flugsvamp = Amanita. Den är ätlig och ringlös. Läs gärna på ett annat inlägg om Kamskivling.
Tack för tips!
Mandelkremla är en annan svamp. Amanita är släktet och det finns ca 20 arter i släktet, inklusive flugsvamparna. Att det är en kamskivling bör det inte råda någon tvekan om tycker jag. Tänker inte äta den utan är intresserad av vilken art det är och det finns sex arter av kamskivlingar att välja mellan i nyckeln i boken Svampar. Lägger in mina fynd i Artportalen och då behövs ett artnamn. Valet står mellan grå kamskivling, brun kamskivling och zonkamskivling. Får hålla med JanA tills vidare, att det lutar åt en avvikande zonkamskivling (jämför exempelvis med http://svampguiden.com/forum/visa/200694 ).
Brun eller zon-, det är frågan, tycker jag!
Det finns många arter av kamskivlingar, varav många är dåligt kända.
Tror inte din kamskivling är varken grå-, brun-, eller zonkamskivling.
Skiveggen ser ut att vara färgad fläckvis, vilket stämmer med bl.a. Amanita magnivolvata, men hattfärgen brukar vara lite mer grå hos den (?), och det hade underlättat att se volvan!
Jag tror det blir svårt att få ett säkert namn på den, men här är en bra källa för Amanita-studier: http://www.amanitaceae.org/?section+Vaginatae
Intressant! Det finns alltså fler arter i Sverige än vad som anges i nyckeln i boken Svampar (Ryman-Holmåsen)... Ser att Dyntaxa anger att 27 arter av Amanita är funna i Sverige. Amanita mangnivolvata har bara ett fynd i Sverige inlagt i Artportalen, i september i år, men det kan förstås finnas fynd som inte är inlagda i Artportalen. I din referens står som du säger att hatten på A. mangnivolvata är grå, med lätt olivgrön ton ”the cap is gray with slight olive tinge”, vilket inte stämmer på denna bruna hatt. Jag har tittat på den flera dagar i rad och hatten har varit brun hela tiden. Volvan är gömd i jorden och när jag försökte ta bort jorden verkade det som att ytan av volvan följde med när jag prövade häromdagen. Klurigt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.