0 1183 visningar

4 svar

Ovanligt svampfynd i Skåne?

Phalagorn

2 okt 2017 kl. 14:11

Igår (1 oktober 2017) hittade jag dessa vackra gula/orangea koralliknande svampar. Har identifierat dem som gullmurkling - Neolecta vitellina, vilket jag tycker stämmer bra överens.

Växtplats: Park, i barkflis under lärk. Övriga träd som växte i närheten; kinesisk sekvoja, weymouthtall, mammutträd, jättetuja och kustgran. Millenieskogen, Malmö, Skåne.

Läste på Artdatabanken att gullmurkling rödlistas som Nära hotad (NT), samt att “Gullmurkling har en nordlig utbredning och förekommer sällsynt från norra Götaland och norrut inom granens utbredningsområde.” Kartorna visar   dock olika: Länsvis förekomst, Skåne (bofast). Men det finns inga observationer i Skåne för gullmurkling om man tittar på de blå punkterna som visar fynd registrerade i Artportalen eller via övriga databaser?

0

Phalagorn

2 okt 2017 kl. 14:15

Ett par bilder till på några mindre exemplar.

1

JanAUppsala

2 okt 2017 kl. 17:48

Det finns några fina förekomster av gullmurkling häromkring, och/men ingen har hittills uppvisat så makabert praktfullt deformerade invånare som dina!

1

Michael Krikorev

4 okt 2017 kl. 23:32

Har du kollat ordentligt så det inte är spadmurkling? (Spathularia flavida). Många ser väldigt tillplattade ut, och en mikroskopering skulle kunna klargöra.

0

Phalagorn

5 okt 2017 kl. 01:26

Kände inte till spadmurkling, men nu när jag jämfört bilder av båda arterna på internet så får jag hålla med dig om att det mer ser ut som en spadmurkling. Tack så mycket Michael för svaret, men jag har tyvärr inte tillgång till något mikroskop för att kunna klargöra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone