Igår (1 oktober 2017) hittade jag dessa vackra gula/orangea koralliknande svampar. Har identifierat dem som gullmurkling - Neolecta vitellina, vilket jag tycker stämmer bra överens.
Växtplats: Park, i barkflis under lärk. Övriga träd som växte i närheten; kinesisk sekvoja, weymouthtall, mammutträd, jättetuja och kustgran. Millenieskogen, Malmö, Skåne.
Läste på Artdatabanken att gullmurkling rödlistas som Nära hotad (NT), samt att “Gullmurkling har en nordlig utbredning och förekommer sällsynt från norra Götaland och norrut inom granens utbredningsområde.” Kartorna visar dock olika: Länsvis förekomst, Skåne (bofast). Men det finns inga observationer i Skåne för gullmurkling om man tittar på de blå punkterna som visar fynd registrerade i Artportalen eller via övriga databaser?
Ett par bilder till på några mindre exemplar.
Det finns några fina förekomster av gullmurkling häromkring, och/men ingen har hittills uppvisat så makabert praktfullt deformerade invånare som dina!
Har du kollat ordentligt så det inte är spadmurkling? (Spathularia flavida). Många ser väldigt tillplattade ut, och en mikroskopering skulle kunna klargöra.
Kände inte till spadmurkling, men nu när jag jämfört bilder av båda arterna på internet så får jag hålla med dig om att det mer ser ut som en spadmurkling. Tack så mycket Michael för svaret, men jag har tyvärr inte tillgång till något mikroskop för att kunna klargöra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.