Jag hittade de här svamparna på en gammal mossig rönnlåga i ett naturreservat inom Åkulla bokskogar. På ett ställe satt det ihop flera i en klunga. En annan satt för sig själv. Det var avsmalnande upptill och en tjockare klump i nederdelen.
Ett foto på svampens undersida och en närbild skulle underlätta artbestämningen.
En honungsskivling är möjligt alternativ, eftersom du nämner att de växer i klungor, men bild på undersida hade underlättat bedömning.
Tack för svar. Tyvärr tog ingen bild underifrån, men jag har en bild på klungan. Tyvärr är inte kvaliteten inte den bästa. Men det går att zooma in. Jag tog med mig svampklungan hem, men den har torkat nu. Ska lägga den i lite vatten och se vad som händer. Funkar det så återkommer jag med bild underifrån.
Glömde bilden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.