Hej jag hittade dessa i en får hage i Eskilstuna men jag jag ingen aning om vad det är för art??
De fanns mest runt stora tuvor av gräs och bland mossa.
har sökt runt på nätet men hittar ingenting!..
Mvh Gunther
Hej,
Gissar på antingen gräshätta - Mycena aetites, eller klorhätta - Mycena leptocephala. Båda två tycker jag stämmer överens med utseende och växtplats; i grästuvor och mossa i gräsmattor, betesmarker, hagar, etc. Svårt att lista ut vilken art det kan vara, då vi har ca 100 olika arter av Mycena i Sverige.
Vill man fördjupa sig i släktet Mycena så kan jag tipsa om denna intressanta bok. The genus Mycena s.l. (Fungi of Northern Europe - vol- 5.) by Arne Aronsen & Thomas Læssøe. https://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.74.6328/the-genus-mycena-sl-aronsen-lassoe
. . . och vill man fördjupa sig i foton (med texter) på hättor kan man uppsöka sajten “A key to Norwegian Mycenas”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.