Hej, Jag är en riktig nybörjare med svampplockning. Jag har dock funnit ut att det är trattkantarell jag har hittat i Mattisskogen ;) Och i mängder.
Jag har torkat dem på handduk på en tvättställning. Den har legat där i typ 3-4 dagar och jag är osäker på om den ska ligga längre.
Man kan inte smula sönder de än. De är mer sega. Vissa var svarta så de har jag tagit bort, men är de andra “normala”? Jag har ingen aning hur man ser om trattkantareller är “friska” eller inte.
De luktar trattkantarell, så jag vill inte påstå att de luktar illa. Ska torkad svamp inte lukta något alls?
Nu har jag ställt in torkställningen i ett litet sovrum, dragit ner gardinen så det blir mörkt och har ställt in en kupevärmare ( kall luft) så att luften cirkuleras så den får torka ännu mer och förhoppningsvis bli knastertorr.
Är det OK att torka på detta viset? Eller bör man välja varm luft istället?
När vet jag om jag har torkat svamparna för länge, så att de har börjat ruttna istället?
Med vänlig hälsning, Erika
I förra inlägget så blev inte bilden så tydlig.
Försöker på nytt:
Bild 1. Såhär såg trattisarna ut när de var färska
Bild 2. Såhär ser de ut nu när de fått torka ett par dagar. De har krympt och ingen är knastertorr ännu. De är mer sega…Ska torkade trattisr se ut såhär?
Men vad svårt det var att få till det här då ;)
Här är en bild på färska trattkantareller:
De två övriga bilderna i tidigare inlägg är alltså torkade.
Det är viktigt att det är god lufttillströmning och att de torkar helst inom ett dygn. Om du inte använder svamptork eller värmefläkt ska du placera dem på myggnät eller tråd högt upp nära taket dit värmen i lägenheten/huset stiger. Rekommenderar dock att du åtminstone köper en billig kupévärmare som kan blåsa svag varmluft på dem tills de blir knastertorra.
Tusen tack för goda råd :)