Är det blåmusseron jag har hittat? Jämför bilder och kan inte riktigt avgöra om det är blåmusseron eller stinkspindling. Tack på förhand.
Lägger till några bilder med bättre ljussättning.
Javisst!
Jag har läst att blåmusseron har svagt urnupna skivor samt är vitt pudrad på foten precis under hatten vilket stämmer med mitt exemplar. Finns det förväxlingssvampar som även de har dessa kännetecken?
Blåmusseronen och höstmusseronen, de två vanligaste blå, har tämligen ljust grårosa sporpulver, de spind(elskiv)lingar du möjligen kan förväxla dem med, har kraftigt ROSTBRUNT!
Blåmusseronen luktar lite småbränt gummiartat men smakar ganska bra tillagad. Vissa svampätare - inte jag - ger dessa musseroner ett snabbt avkok/en liten förvällning och slår bort vattnet.
Tack, det är bra tips. Jag ska göra ett sporprov. Kanske luktar svampen åt bränt gummi hållet, vet inte om jag skulle göra den kopplingen utan att ha läst att den ska lukta så först.
En fråga, vad är det du kan se i mina bilder som gör dig säker på att det är en blåmusseron och inte någon annan svamp?
Mvh Niklas
De två sista bilderna visar helt klart att du hittat blåmusseron, t.o.m. riktigt snygg!
Alla detaljer stämmer.
Det låter bra. Då känner jag mig säkrare. Sporprovet bekräftade också ljusa/Rosa sporer.
Då har jag vågat mig på ett smakprov. Svampen hade mycket smak, tycker inte den påminde om någon annan svamp jag provat tidigare. God enligt min åsikt :).
Grattis! Jag tycker också om mycket blåmusseron - fortfarande efter mer än 75 års ätande. Smaken passar nog mig bra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.