0 1388 visningar

9 svar

Blåmusseron?

Niklas

6 okt 2017 kl. 18:24

Är det blåmusseron jag har hittat? Jämför bilder och kan inte riktigt avgöra om det är blåmusseron eller stinkspindling. Tack på förhand.

0

Niklas

6 okt 2017 kl. 18:44

Lägger till några bilder med bättre ljussättning.

0

JanAUppsala

6 okt 2017 kl. 18:56

Javisst!

0

Niklas

6 okt 2017 kl. 18:57

Jag har läst att blåmusseron har svagt urnupna skivor samt är vitt pudrad på foten precis under hatten vilket stämmer med mitt exemplar. Finns det förväxlingssvampar som även de har dessa kännetecken?

1

JanAUppsala

6 okt 2017 kl. 20:57

Blåmusseronen och höstmusseronen, de två vanligaste blå, har tämligen ljust grårosa sporpulver, de spind(elskiv)lingar du möjligen kan förväxla dem med, har kraftigt ROSTBRUNT!
Blåmusseronen luktar lite småbränt gummiartat men smakar ganska bra tillagad. Vissa svampätare - inte jag - ger dessa musseroner ett snabbt avkok/en liten förvällning och slår bort vattnet.

0

Niklas

6 okt 2017 kl. 21:39

Tack, det är bra tips. Jag ska göra ett sporprov. Kanske luktar svampen åt bränt gummi hållet, vet inte om jag skulle göra den kopplingen utan att ha läst att den ska lukta så först.
En fråga, vad är det du kan se i mina bilder som gör dig säker på att det är en blåmusseron och inte någon annan svamp?
Mvh Niklas

0

JanAUppsala

6 okt 2017 kl. 22:09

De två sista bilderna visar helt klart att du hittat blåmusseron, t.o.m. riktigt snygg!
Alla detaljer stämmer.

0

Niklas

6 okt 2017 kl. 23:29

Det låter bra. Då känner jag mig säkrare. Sporprovet bekräftade också ljusa/Rosa sporer.

0

Niklas

7 okt 2017 kl. 00:05

Då har jag vågat mig på ett smakprov. Svampen hade mycket smak, tycker inte den påminde om någon annan svamp jag provat tidigare. God enligt min åsikt :).

0

JanAUppsala

7 okt 2017 kl. 07:20

Grattis! Jag tycker också om mycket blåmusseron - fortfarande efter mer än 75 års ätande. Smaken passar nog mig bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone