Hej,
Är första gången inne på er site och blev jätteglad att hitta den eftersom mitt stora intresse sedan barndomen i Finland är svampar! En oidentifierad svamp återkommer varje år på vår sommarstugas gård i Sörmland - i rikliga mängder. Den växer förmodligen i symbios med lönn eftersom en sedan länge nedhuggen lönn har sina rötter i marken där den dyker upp (på gårdsplanens grus och i gräsmattan). Den är ljusbeige/vit med mörkbrunt sporpulver, och växer i grupper tätt ihop. Man blir mörkbrun om fingrarna då man rört den. Då den “vissnat” blir den en slemmig mörkbrun klump. Svampen doftar underbart gott och ingen skulle bli gladare än vår familj om vi fick veta att det är en ätlig svamp. De första exemplaren dök upp förra helgen. Tror det är en skivling men har inte hittat någon svamp i böcker, på denna eller annan website som jag kan likställa den med. Jag har foton tagna med digitalkamera. Kan jag skicka dem till någon för identifiering? Tacksam för hjälp/mvh Synnöve
Hej,
Tack för tipset. Tycker bara att det är rätt dyrt (10-15 minuter flyger lätt iväg) med nästan 20 kr per minut för ett samtal som kanske inte behövs ifall att någon identifierar svampen från min bild. MÅSTE man ringa, kan man inte bara få ett kort svar per mejl?
Mvh Synnöve
Om svampen har skivor är det troligt att det är en skivling… Däremot växer den nog inte i symbios med en död lönn, snarare är det en saprofyt, som lever på multnande ved eller andra växtdelar. Att döma av beskrivningen, borde det vara någon sorts bläcksvamp, men andra svampar brukar också kunna bli slemmiga mörkbruna klumpar när de har blivit tillräckligt gamla.
Du kan alltid prova att lägga upp bilden på din webbplats och meddela URL:en, så kanske någon kan hjälpa till med ett namnförslag.
Jag skriver inte in min mailadress här, inte för att den behöver vara hemlig, utan bara för att slippa hamna i fler spamlistor än nödvändigt…
Hej Synnöve, kul att du gillar hemsidan.
Det är svårt att enbart efter din beskrivning avgöra vad det är för svamp du har på gården. Och det är inte alltid det hjälper ens med bilder men det underlättar ofta. Jag ska fundera på om jag kan ordna en funktion där man kan ladda upp bilder av sina svampfynd här på hemsidan i framtiden.
Det behöver inte vara dyrt att ringa svampjouren. Att ladda upp bilder kostar ingenting. Och väljer du att sedan ringa behöver samtalet inte vara längre än 30 sek om du bara vill ha namnet på svampen. En artbestämningshjälp som kostar mindre än 10 kronor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.