Hittades på en död stam, vet inget vilket sorts träd den växte på.
Fanns i blandskog med ek och bok i närheten iaf.
Hoppas på att det är en igelkottstaggsvamp, tycker inte att den har koralltagsvampens greniga struktur, finns det någon annan liknanade svamp?
Tror jag inte. Har i år själv hittat en del koralltaggsvamp med liknande, något ovanligt taggiga utseende. Den ser man nog oftast på död, liggande asp, sälg och andra Salix-arter ngn gång på död björk. Igelkotten tror jag inte på!
Ja tycker det ser ut att kunna vara igelkottaggsvamp. Har sett många koralltaggsvampar men ingen har sett ut som något i närheten av denna. Därmed inte sagt att det ÄR igelkottstaggsvamp. Ungefär var i Sverige är den funnen?
Runt om och i Uppsala ser många koralltaggsvampar i år ut ungefär så, och jag blev ganska förvånad över utseendet - har nog inte sett nån liknande under de senaste 70 åren och troligen inte heller tidigare - minns inte…
En färsk bild går det nog att få med - trots allt!..:( Jag har flera tjog…
Hm…skumt. Men kan det inte vara gyttrad taggsvamp på din bild Jan? Kanske även på LL:s?
Jovisst, på samma aspstock finns “i andra änden” helt typisk/normal gyttrad. Största skillnaden (förutom “utseendet” mellan den ” skäggiga” och den normala är färgen - den typiska gyttrade är normalfärgad, den skäggiga (jag har massor av bilder) är “vitare”! På en trolig sälgstubbe en bit ifrån finns oxå typisk gyttrad! Och på en annan liggande aspstock en bit bort finns den bleka, skäggiga korall-typen. När jag började den här tråden (min del) antydde jag att det tyx som den gyttrade får se ut som den har lust till. Men jag blev så ilsken på hur illa det tekniska på Svampguiden funkar så jag ledsnade helt och blev förb…d.
I mitt avbrutna försök framgår möjligen att jag funderade på om gyttrad taggsvamp får se ut hur som helst…...
Så här ser den typiska gyttrade ut på samma kvarliggande aspstock. Och flera av båda typerna fanns h.o.d. I omgivningen -på lämpliga substrat…
Tycker den första bilden i wikipedia är rätt lik din.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyttrad_taggsvamp#/media/File:Dorniger_Stachelbart_Hericium_cirrhatum.JPG
Kanske inte så x3mt konstigt när jag valt ut en “typisk” bild!..;)
Jo, men jag menade ju LLs bild dårå. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.