0 4012 visningar

12 svar

igelkottstaggsvamp?

LL

7 okt 2017 kl. 19:23

Hittades på en död stam, vet inget vilket sorts träd den växte på.
Fanns i blandskog med ek och bok i närheten iaf.

Hoppas på att det är en igelkottstaggsvamp, tycker inte att den har koralltagsvampens greniga struktur, finns det någon annan liknanade svamp?

0

JanAUppsala

10 okt 2017 kl. 18:41

Tror jag inte. Har i år själv hittat en del koralltaggsvamp med liknande, något ovanligt taggiga utseende. Den ser man nog oftast på död, liggande asp, sälg och andra Salix-arter ngn gång på död björk. Igelkotten tror jag inte på!

0

LL

12 okt 2017 kl. 22:22

hoppas kunde man ju :/

finns det något särskilt man ska kolla på för att kunna skilja dem åt?

0

SusanneH

12 okt 2017 kl. 23:22

Ja tycker det ser ut att kunna vara igelkottaggsvamp. Har sett många koralltaggsvampar men ingen har sett ut som något i närheten av denna. Därmed inte sagt att det ÄR igelkottstaggsvamp. Ungefär var i Sverige är den funnen?

0

LL

13 okt 2017 kl. 06:05

I Skåne utanför Hässleholm

0

JanAUppsala

13 okt 2017 kl. 15:52

Runt om och i Uppsala ser många koralltaggsvampar i år ut ungefär så, och jag blev ganska förvånad över utseendet - har nog inte sett nån liknande under de senaste 70 åren och troligen inte heller tidigare - minns inte… 
En färsk bild går det nog att få med - trots allt!..:(  Jag har flera tjog…

0

SusanneH

13 okt 2017 kl. 19:54

Hm…skumt. Men kan det inte vara gyttrad taggsvamp på din bild Jan? Kanske även på LL:s?

0

Joachim Krumlinde

13 okt 2017 kl. 20:12

Jag tror oclså mer på gyttrad taggsvamp (Crelophus cirrhatus) - på alla bilderna.

0

JanAUppsala

13 okt 2017 kl. 20:15

Jovisst, på  samma aspstock finns “i andra änden” helt typisk/normal gyttrad. Största skillnaden (förutom “utseendet” mellan den ” skäggiga” och den normala är färgen - den typiska gyttrade är normalfärgad, den skäggiga (jag har massor av bilder) är “vitare”! På en trolig sälgstubbe en bit ifrån finns oxå typisk gyttrad!  Och på en annan liggande aspstock en bit bort finns den bleka, skäggiga korall-typen. När jag började den här tråden (min del) antydde jag att det tyx som den gyttrade får se ut som den har lust till. Men jag blev så ilsken på hur illa det tekniska på Svampguiden funkar så jag ledsnade helt och blev förb…d.
I mitt avbrutna försök framgår möjligen att jag funderade på om gyttrad taggsvamp får se ut hur som helst…...

0

igelkottaggsvamp?

JanAUppsala

13 okt 2017 kl. 21:32

Så här ser den typiska gyttrade ut på samma kvarliggande aspstock. Och flera av båda typerna fanns h.o.d. I omgivningen -på lämpliga substrat…

0

mumrik

14 okt 2017 kl. 07:28

0

JanAUppsala

14 okt 2017 kl. 08:28

Kanske inte så x3mt konstigt när jag valt ut en “typisk” bild!..;)

0

mumrik

15 okt 2017 kl. 02:19

Jo, men jag menade ju LLs bild dårå. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone