0 1278 visningar

6 svar

Stinkspindling?

Niklas

8 okt 2017 kl. 00:00

Då jag nyligen lärt mig att identifiera blåmusseron tänkte jag att det kan vara på sin plats att kunna identifiera dess förväxlingssvampar. Är svampen på bilderna en stinkspindling? Den luktar unken jordkällare.

1

SvenD

8 okt 2017 kl. 15:56

Ser så ut (utgår från att det är samma svamp på alla bilderna!).Stinkspindlingen har blått kött medan
bockspindlingen, som kan vara rätt lik, har brunt kött (och annan doft!). Det finns ytterligare blåaktiga spindlingar men de har normalt ingen doft alls.

0

Niklas

8 okt 2017 kl. 16:06

Tack för ditt svar. Det stämmer att det är samma svamp på alla bilderna. Färgerna ser lite oika ut beroende på ljuset, men den har en blåaktig ton både på fot och skivorna och köttet.
Jag har läst att blåmusseron kan färväxlas med Blåaktiga spindlingar som är dödligt giftiga. Kan du (eller någon annan) ge exempel på några sådan färväxlingssvampar? Tack på förhand.

0

SvenD

8 okt 2017 kl. 20:34

En stor skillnad mellan blåmusseron och spindlingar är att blåmusseronernas sporer är grårosa medan spindlingarnas sporfärg är brun. Spindlingarnas bruna sporfärg färgar snart av sig på lamellernas färg även om lamellerna till att börja med kan ha den helt annan färg. Man kan också själv enkelt kolla sporfärgen genom att lägga hatten på ett vitt papper, täcka den med t ex ett glas och låta ligga några timmar. Sporfärgen färgar av sig på pappret. Om man bryter blåmusseronens fot och luktar på brottet märker man för det mesta en klar doft som påminner om bränt gummi.

0

Niklas

8 okt 2017 kl. 23:24

Tack för tipsen. Det var så jag kunde artbestämma blåmusseronen säkert.
På den här sidan http://www.spisa.nu/3.13013/varufakta/blamusseron/ läste jag att det fanns dödligt giftiga blåaktiga spindlingar som liknade svampen. Jag är intresserad av att veta vilka arter det kan röra sig om.
Mvh Niklas

0

Per

9 okt 2017 kl. 07:50

Det du har läst på Spisa.nu stämmer inte nödvändigtvis. Läs om giftsvamp här på Svampguiden istället. De spindlingar som växer i Sverige och är känt dödligt giftiga är bruna, dock anses det nuförtiden klokt att inte äta några spindlingar. Sedan är det väl kanske så att inte alla arter är analyserade med avseende på alla tänkbara gifter.

0

Niklas

9 okt 2017 kl. 16:41

Jo, det låter riktigt det du säger. Tack för svaret.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone