Hej! Lite ledsen här… kollade ett ställe i lördags strax norr om Norrköping där jag tidigare, för bara ett par veckor sedan, sett små trattkantareller. De var borta! Ingen hade plockat dem eller så, där fanns inte ett spår av stubbar, rötter eller annat spill som man normalt ser efter plockning, och platsen är svårtillgänglig och sällan besökt av andra än mig. Därför drar jag slutsatsen att det måste vara torkan som gjort att de “krupit ner” igen… nån annan som sett och tänkt liknande?
Skönt att det hänt fler än mig… känns genast bättre! Per d, äter du taggtråd till frukost? Frågar för att jag inte vet, och blir lite putt när du snäser mig vare sig det är din mening eller inte. Varför skulle inte en svamp kunna försvinna på grund av torkan, även om den kanske inte bokstavligt talat vänder sig och stoppar hatten o jorden igen? Och Skivan, jag hoppas du och Lena har rätt, att de kommer igen :).
Jo, det är klart, men rådjuren brukar inte klara att komma åt ända ner i jorden, och skrapar ofta upp mossan runtomkring för att komma åt ordentligt, om de inte bara smaskar i sig hattarna och lämnar de hårda stammarna. Dessutom bryts de kvarvarande stumparna ner ganska långsamt, så man brukar se när det är Bambi som varit framme. Fast skulle det ändå vara så så hoppas jag på välkryddad rådjurssadel till nyåret!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.