Är det någon som kan hjälpa till att art bestämma den här hjorttryffel. När jag hittade den i ett naturreservat i Åkulla bokskogar var den mörk nästan svart. Nu när den torkat, har den ljusnat lite. Den är grönfläckig, ser ut som när koppar har ärgat. Den är ca 4 cm i diameter och inuti är den fylld med svart spormjöl. Den låg ovanpå jord som var uppskrapad, antagligen något djur som varit där. På platsen växer gammal bokskog, men även lite buskar och några andra lövträd.
Jag har försökt att titta på sporerna i mikroskop, men de är så pyttesmå så förstoringen räckte inte riktigt till. Det jag såg var att de var runda och mörkt bruna med en liten ljusare ring och små spröt som här och där stack ut från kanten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.