Är detta en kamskivling och i sådana fall vilken? Orange kamskivling Amanita crocea eller brun kamskivling Amanita fulva? Eller något helt annat? Hattdiameter 6,5 cm. Foten 8 cm ovan marken+ 3 cm under marken. Volvan inte synlig ovan jord och följde inte med när jag tog upp svampen tyvärr.
Kanske A. flavescens, blekgul k.
Tack för kommentar! Uppenbart att Ryman-Holmåsens bok Svampar från 1984 som jag har är otillräcklig. Där saknas blekgul kamskivling. Kollade lite i Artportalen. Där anges att ett mått på hur långt hatten är radiärt fårad. Mätte ca 5(-6) mm fårad kant runt om och hatten är 6,5-7 cm (inte helt rund), det blir ca 14-18% fårad andel.
Finns något nyare bok än Svampar man borde ha?
Visst ser det ut att vara Amanita flavescens, blekgul kamskivling.
Ryman & Holmåsen är fortfarande den bästa fälthandbok på svenska med bilder du kan äga. Den omfattar drygt 1000 arter av våra dryga 5000 storsvampar vi har i landet. Det finns idag ingen bok som omfattar alla, eller ens hälften, av alla svamparter du kan hitta i svensk natur.
Kamskivlingar på vår tomt ställer till huvudbry, intressant att det var (ännu) en art som inte finns i boken Svampar. Tack för hjälpen!
Jag kan tillägga något av lokalt, Uppsala-intresse. Just i skogskanten av den P-plats jag använder vid mina bombmurkelexkursioner visar sig ibland den blekgula kamskivlingen sensommar-höst.
Det finns åtmisntone en nyare upplaga av Ryman, men jag tror inte skillnaden är jättestor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.