Hatt ca 15 cm. Vitflockig ring - nedanför ringen brunflockig. Lukt syrligt lite stickande. Kan bara hitta
Leucoagaricus americanus som alternativ men den finns väl inte i Sverige?
Ytterligare en bild. Svamparna växte i jord vid lövsly.
Det är nog spärrfjällskivling, Echinoderma asperum.
Tack för svar! Har dock svårt att se “lätt, lossnande, koniska till pyramidformade, mörka fjäll . .” (Ryman)
Men du har ju större erfarenhet än jag av denna svamp så jag accepterar ditt artförslag, särskilt som det
inte finns så många andra alternativ att ta till! I vilket fall som helst tycker jag att det var ett trevligt och spännande fynd av en art jag aldrig sett tidigare!!
SvenD, beskrivningen stämmer in med dina bilder. När jag zoomar in och tittar kan jag tyckas mig se små mörkbruna spetsiga taggar i mitten av nästan varje ljusbrun fläck på hattens mitt. ;)
Okej, Phalagorn, jag får väl göra ytterligare en pudel :-) (Dock har jag svårt att se att dessa fjäll är
på “blek till brun botten” (Ryman) Tycker botten är vit!) Men, som svampentusiast, finns det inget trevligare än att ha sett, och förhoppningsvis, lärt sig en ny art!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.