Vilken vaxskivling kan detta vara? Beige/ljusbrun hatt, fina tjocka glesa skivor nedlöpande på foten. Mild lukt och smak. Hittade i mossrika grässmattor/ängar, sandig och kalkrik mark. Klagshamnsudden, Malmö.
Lite bleka men nog ser det ut som ängsvaxskivling..
Enligt beskrivningen är de inte alls så bleka…
Tack gör svaren. Jag har varit på jakt efter bl.a. ängsvaxskivling, en art jag velat hitta och smaka. Tycker den stämmer in på ängsvaxskivling men tittar man på bilder på internet så är de oftast mörkare eller mer orange. Blir även lite osäker när jag jämför bilder på andra arter som är ganska lika till utseendet. Här är några bilder till på de jag hittade idag.
J-I S, hattarna mäter 2,5-3 cm. Alabastervaxskivling ser ut att stämma, eller eventuellt ögonvaxskivling?
Varför säger du “då” i beskrivningen:“Beige/ljusbrun hatt”?
JanAUppsala, vilken färg anser du att hatten har då?
Mycket ljust beige - nästan benvit!
Tack, ljust eller blekt beige/ljusbrun är väl en bättre beskrivning av hattfärgen. Jag får väl vara tydligare nästa gång. Hur som helst så kan ni själva avgöra färgen på bilderna, även om de skiljer sig lite från verkligheten. Jag lade märke till färgerna på bilderna även skiljer sig mellan mobiltelefon och datorskärm.
När jag “var liten” plockade jag mycket vaxskivlingar på betesmarker; ffa ängs- och scharlakansröd, och “mina” ängsvaxingar var då väldigt mycket kraftigare beigefärgade än dina. Skulle vara intressant att få se hur de ser ut, på samma marker…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.