0 408 visningar

7 svar

Trumpeter

Trumpelisa

25 sep 2006 kl. 09:16

1. Hittade en hel del svart trumpet i lördags. Inte särskilt stora. Foten torr men “toppen” ganska lös och väldigt seg. Ingen mjukt “midja”. Har den redan börjat ruttna?
2. Har torkat en del rödgul trumpet. På bakplåtspapper, i varmluftsugn, med luckan öppen. Torktiden blev ett par timmar. Har hört att den svampen behåller sin färg men jag tycker nog att den blev väldigt mörk, nästan svart. Slänga eller?
Tacksam för svar

0

Gula

25 sep 2006 kl. 10:59

Den vanliga trumpeten blir åtminstone svart så jag tror inte det är något fel på dina. Prova smula sönder lite och smaka så vet du.

0

jolon

25 sep 2006 kl. 12:23

Förlåt att jag kapar tråden men om man torkar dom i rummet bara på plåt, hur lång torktid är det då?

0

Annette Landin

25 sep 2006 kl. 12:26

vet ej, men jag torkar på tidningspapper på det uppvärmda badrumsgolvet och det tar från sen kväll till tidig morgon :=)

0

Franco Matli

25 sep 2006 kl. 13:11

Om du har för hög temp i ugnen och svamparna är fuktiga blir dom hårda och svarta.Låt de torka någon timma utspridda på papper.Ugn temp bör var 40-50 grader inte mera annars blir dom stekta.

0

Trumpelisa

25 sep 2006 kl. 14:48

Till Franco
Jag bör alltså se dem som förstörda eller?
Har du nåt svar på min andra fråga om de svarta trumpeterna?
Vill ju så gärna kunna använda dem, men inte till priset av ont i magen.
Tacksam för all hjälp

0

Theresa WQ

25 sep 2006 kl. 14:57

Hej!
Jag plockade också svart trumpetsvamp på helgen.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om de har börjat ruttna!
Jag använda näsan för att avgöra. Det är en tydlig skillnad i doften. Färska och goda har en kryddig aningen sträv doft, de andra luktar mer påträngande torkad med lite, hm, pisslukt, svårt att beskriva. Men luktar dig fram. Ibland kan man skära av toppen. om stjälken luktar gott använder jag den.
Torkar du i ugnen och de blir mörka och sega var temperaturen antingen för hög. då går de inte att torka längre. Jag kan inte heller förvälla svampen och sedan torka den, eller?

0

stina

27 sep 2006 kl. 00:39

Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan min Evermat-tork, man kan fylla tio rågade ollar, 50 grader/5 timmar, sen är det klart. Ett annat tips är att göra som min kompis i Värmland gjort, ta en gammal loppisbyrå, byt ut bottnarna mot nät på alla utom den nedersta där man ställer en vanlig cupevärmare och vips så har man sig en svamptork! Både svart och rödgul trumpet har ju en förmåga att bli dåliga snabbt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone