1. Hittade en hel del svart trumpet i lördags. Inte särskilt stora. Foten torr men “toppen” ganska lös och väldigt seg. Ingen mjukt “midja”. Har den redan börjat ruttna?
2. Har torkat en del rödgul trumpet. På bakplåtspapper, i varmluftsugn, med luckan öppen. Torktiden blev ett par timmar. Har hört att den svampen behåller sin färg men jag tycker nog att den blev väldigt mörk, nästan svart. Slänga eller?
Tacksam för svar
Hej!
Jag plockade också svart trumpetsvamp på helgen.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om de har börjat ruttna!
Jag använda näsan för att avgöra. Det är en tydlig skillnad i doften. Färska och goda har en kryddig aningen sträv doft, de andra luktar mer påträngande torkad med lite, hm, pisslukt, svårt att beskriva. Men luktar dig fram. Ibland kan man skära av toppen. om stjälken luktar gott använder jag den.
Torkar du i ugnen och de blir mörka och sega var temperaturen antingen för hög. då går de inte att torka längre. Jag kan inte heller förvälla svampen och sedan torka den, eller?
Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan min Evermat-tork, man kan fylla tio rågade ollar, 50 grader/5 timmar, sen är det klart. Ett annat tips är att göra som min kompis i Värmland gjort, ta en gammal loppisbyrå, byt ut bottnarna mot nät på alla utom den nedersta där man ställer en vanlig cupevärmare och vips så har man sig en svamptork! Både svart och rödgul trumpet har ju en förmåga att bli dåliga snabbt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.