0 640 visningar

2 svar

Inocybe heimii?

Phalagorn

11 okt 2017 kl. 10:23

I sandfältet på Klagshamnsudden i Malmö förekommer bl.a. Inocybe heimii, en av flera svamparter i området som tidigare inte har rapporterats i Sverige och som ännu inte fått något svenskt namn. Se pdf nedan.

Jag begav mig till sandfältet igår för att leta, kan jag ha hittat rätt art eller är det något annat liknade?

Pdf: Förslag till skötselplan för Klagshamnsuddens naturreservat, Malmö stad, Skåne län (2016) http://malmo.se/download/18.16ac037b154961d028773a7a/1491298963244/Skötselplan_Klagshamnsudden_samrådsförslag.pdf

1

Michael Krikorev

11 okt 2017 kl. 12:04

Ellen Larsson i Göteborg forskar på dessa. Kontakta och fråga om hon är intresserad av att titta på din kollekt, om du har den insamlad och torkad? http://bioenv.gu.se/personal?userId=xlaell

Trådskivlingar är sällan något som går att arbestämma efter bild.

0

Phalagorn

11 okt 2017 kl. 12:16

Tack så mycket för svaret Michael. Jag har inte plockat något exemplar med mig hem, men jag skulle ju kunna plocka ett exemplar nästa gång jag är på Klagshamnsudden, torka och skicka iväg. Men jag kan ju börja med att kontakta Ellen och fråga om hon är intresserad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone