0 341 visningar

21 svar

fingersvampsodling

klas jaederfeldt

25 sep 2006 kl. 10:03

jag såg detta på trädgårdsmässan

0

Gula

25 sep 2006 kl. 10:28

Va roligt!! Hoppas resten av “kropparna” ligger begravda där under…..(har säkert tittat för mycket på TV…)

0

Gula

25 sep 2006 kl. 10:28

Jag menade INTE ligger begravda…

0

Annika Eriksson

25 sep 2006 kl. 11:31

Herrejiiisees vicken sanslöst bra accociation!

0

lilla my

25 sep 2006 kl. 11:38

hehehehe! Bra tänkt, Gula, jag tänkte faktiskt likadant… :))

0

Lena M

25 sep 2006 kl. 11:39

Ja, det var en kul grej. Kanske något man skall ta efter, förmodligen lättskött.

0

Gula

25 sep 2006 kl. 11:49

men om dom börjar växa…..

0

lilla my

25 sep 2006 kl. 11:58

:D ja då har man ju problem!!!

0

Susanne

25 sep 2006 kl. 12:20

Tack Gula och Lilla my för att jag fick skratta denna morgon över era inlägg. Ni kan ju prova fingersvampsodlingen och höra av er hur det gick.

0

Gula

25 sep 2006 kl. 12:52

Ja när jag tänker efter så beställde jag ju faktiskt en låda med c. 100st engångshandskar för nån månad sedan… får väl gå ut och börja gräva… undras vad man ska gödsla med?? Det blir väl den vanliga hästskiten; den brukar ju vara bra till det mesta…vem vet, det kanske poppar upp någon champinjon mellan fingrarna….;)

0

lilla my

25 sep 2006 kl. 13:04

Om man sätter svettiga tubsockar, blir det fotsvamp då tro? Tänk dig för, Gula, du vet inte vilken draksådd det där kan bli… om där växer upp en trevlig gubbe eller gumma är det väl en sak, men flera stora ex, hugaligen vad jobbigt!

0

Gula

25 sep 2006 kl. 13:15

Usch ja, det kanske är lika bra att låta trädgårdslandet ligga i träda, man vill ju inte ha en massa gamla, griniga gubbar , det finns det tillräkligt av…. och jag tror inte fotsvamp är särskilt läckert heller… nej, jag går nog hellre till skogs än börjar gräva….

0

Theresa WQ

25 sep 2006 kl. 14:44

Kom på hur jag gjorde när barnen var små.
Det måste vara sådana handskar som på bilden eller engångshandsskar i latex. Jag tror inte att det fungera så bra med de billiga i plast.
Ta en blomsterkruka eller hink. Ta en engångsmugg och gör hål i botten med en nål. Häll i bikarbonat eller bakpulver, 1-2 msk. och trä över en latexhandske. Fäst med en gummi eller ett tätslutande snöre. Sätt skapelsen i hinken/blomkrukan och fyll på med jord tills inget syns. Sedan vattnar du ordentligt. När vätskan kommer i kontakt med bicarbonatet, bildas det en gas. Effekten är dramatisk. Handen bryter sig darrande genom jorden tills den stå upprätt. Efter ett tag diffunderar gasen och handen sjunker ihop.
Barnen var både fascinerad och lite skrajsen:)

0

lilla my

25 sep 2006 kl. 15:21

Hahaha! Bra Theresa, tack för det tipset, fullständigt oslagbart, måste testa att skrämma ungarna med det!

0

Gula

25 sep 2006 kl. 15:38

Va påhittiga ni är!! Det där låter så roligt att jag måste testa det på mitt barn(24) hon har spindelfobi och man får inte tala om “det underjordiska” när det är dimma…:D

0

Charina

25 sep 2006 kl. 15:55

Lilla My.
Samma var. fast med en kådis va rätt poppis här för några år sen *L*
PÅ möhippor o dyl.

0

Sorry fel namn

Charina

25 sep 2006 kl. 15:57

Theresa WQ skulle det ju vara… *rodna*

0

Sorry fel namn

mvh lilla my

25 sep 2006 kl. 16:03

...rodnar DU? Inget mot vad jag gjorde efter ditt tips om kondomen… (ILLRÖD!!)

0

Sorry fel namn

Charina

25 sep 2006 kl. 16:04

*fniss*
Jamen, tänk effekten….

0

kådiset

klas jaederfeldt

25 sep 2006 kl. 16:12

tag en filmburk av plast, borra några hål i sidan vid botten, lägg i 4 st treo, fäst det utrullade kådiset med en gummisodd runt öppningen, tryck ned det i burken, limma fast filmburken i botten av en “vas” dekorera med blommor runt, när du räcker över dina blommor så säger du att det är inget vatten i, motagaren fyller på vatten, vattnet sipprar in genom hålen i filmburken, treo gasar, och upp stiger kådiset bland blommorna

0

Sorry fel namn

lilla my

25 sep 2006 kl. 16:14

Joo… kan inte låta bli att associera till den där märkliga Stinksvampen som var på bild här på forumet tidigare i somras, vad hette den nu igen… Stincus Erectus? (Ooops, dags att tona ner nu innan vi har så kul att nån blir förnärmad) Hrrrm! Nu pratar vi svamp igen =D!

0

kådiset

Gula

25 sep 2006 kl. 16:20

Nämen…det kunde jag ALDRIG tro om Klas..!!!
  Fast det måste ju prövas…8)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone