Ja när jag tänker efter så beställde jag ju faktiskt en låda med c. 100st engångshandskar för nån månad sedan… får väl gå ut och börja gräva… undras vad man ska gödsla med?? Det blir väl den vanliga hästskiten; den brukar ju vara bra till det mesta…vem vet, det kanske poppar upp någon champinjon mellan fingrarna….;)
Kom på hur jag gjorde när barnen var små.
Det måste vara sådana handskar som på bilden eller engångshandsskar i latex. Jag tror inte att det fungera så bra med de billiga i plast.
Ta en blomsterkruka eller hink. Ta en engångsmugg och gör hål i botten med en nål. Häll i bikarbonat eller bakpulver, 1-2 msk. och trä över en latexhandske. Fäst med en gummi eller ett tätslutande snöre. Sätt skapelsen i hinken/blomkrukan och fyll på med jord tills inget syns. Sedan vattnar du ordentligt. När vätskan kommer i kontakt med bicarbonatet, bildas det en gas. Effekten är dramatisk. Handen bryter sig darrande genom jorden tills den stå upprätt. Efter ett tag diffunderar gasen och handen sjunker ihop.
Barnen var både fascinerad och lite skrajsen:)
tag en filmburk av plast, borra några hål i sidan vid botten, lägg i 4 st treo, fäst det utrullade kådiset med en gummisodd runt öppningen, tryck ned det i burken, limma fast filmburken i botten av en “vas” dekorera med blommor runt, när du räcker över dina blommor så säger du att det är inget vatten i, motagaren fyller på vatten, vattnet sipprar in genom hålen i filmburken, treo gasar, och upp stiger kådiset bland blommorna
Joo… kan inte låta bli att associera till den där märkliga Stinksvampen som var på bild här på forumet tidigare i somras, vad hette den nu igen… Stincus Erectus? (Ooops, dags att tona ner nu innan vi har så kul att nån blir förnärmad) Hrrrm! Nu pratar vi svamp igen =D!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.