Hittade denna ikväll. Vad som får mig att tro att det är silkesmusseron är formen, färgen samt att den har en blå fläck på foten. Min fråga är, finns det någon annan snarlik vit svamp som kan få blå fläckar? Tack på förhand.
Din svamp ser ut som en silkesmusseron. Silkesmusseron är inte en “nybörjarsvamp”; det finns en del giftiga vita svampar så man får vara försiktig! Ja, svampen har en speciell lyster i hattfärgen; sidenglänsande och ofta med vita strimmor, ibland med blågröna fläckar (också på foten).
. . . och mer läsning om silkesmusseronen finns under “Matsvampar” på Svampguiden!
Tack för svaren. Då jag är relativt ny på svampfronten kommer jag inte prova silkesmusseron detta år men kanske nästa. På svampguiden står det “De rosaröda fläckarna på hatten är en bra karaktär att ta fasta på, likaså de blågröna fläckarna som ibland finns vid fotbasen. “
För att kunna identifiera svampar ska ju alla kännetecken stämma överens. Det jag fortfarande undrar över är om: Finns det svampar som är lika silkesmusseron som också kan få blå fläckar på foten? Om inte är den ju lätt att artbestämma, bara att leta efter en vit svamp med blå fläckar på foten.
Mvh Niklas
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.