Fann dessa i söndags i lövförna i ädellövskog på vår tomt (Gäddeholm, Västerås). Hattdiameter upp till 4.5 cm, fot 4 cm hög, med en brunfärgad hårring på foten (är färgen av sporer?). Okänd för mig. Vild gissning: någon spindelskivling. Vore tacksam för tips.
Skulle inte förvåna mig om det är tårfränskivling du hittat. Den yngre och vackrare - som du vänt uppochner - verkar fortf ha lätt inrullad hattkant.
Tack för förslag! Klurigt… Hittade några bilder som jag tog den 1 oktober på samma plats och som bör vara samma art. Lägger in dem för att se om de kan vara till hjälp.
Tror på spindling! Hittade själv liknande på Djurgården i Stockholm. Det närmaste jag kom var
Cortinarius emollitoides. Kanske också en viss likhet med pepparspindling (C. causticus). Troligen är det en helt annan art - spindlingar är kluriga!
De “nya” bilderna visar något mycket mera spindlingslikt!
Tack för tips! Ser i boken Svampar att Cortinarius har över 200 arter, varav ca 75 arter visas i boken. De som SvenD tipsar om finns inte med vad jag kan se. Får bli obestämd Cortinarius tills vidare, i alla fall ett steg framåt att ha kommit till släkte.
Enl. boken Funga Nordica finns det över 900 arter av spindlingar i Norden. En del är ovanliga eller mycket ovanliga och en del mycket litet kända, men ändå . . .!
Kom på att man kan titta i dyntaxa.se också. Där anges att 421 arter i släktet Cortinarius är funna i Sverige, så uppgiften i boken Svampar (1984) är rejält föråldrad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.