Denna tuvade svamp fann jag idag på en murken, mycket grov ädellövstubbe (ask/alm/lönn?) vid en gammal gård i norra Skåne. Jag tycker det bör vara en mussling Pleurotus, men den avviker klart från t.ex ostronmussling. Vid examination med Funga Nordica hamnar man direkt på P. cornucopiae (utan svenskt namn). Hymeniet går ända ner till fotbasen, och är i nedre delen tydligt anamostoserande åsar. Tycker mig också kunna se att de mikroskopiska karaktärerna stämmer ganska bra beskrivningen i Funga Nordica. Det är bara det att Dyntaxa anger att P. cornucopiae inte hittas i Sverige? Någon som kan hjälpa till?
Glömde skriva att Bs på mikrofotot har jag tolkat som sterila basidier och S är generativa hyfer med S (sölja).
Någon måste vara den förste hittaren!
Intressant fynd! Enl. tillgänglig litt. ska den lukta starkt, nästan obehagligt. Stämmer det?
Enl. “Svampar” (Marcel Bon) lär den ha hittats vildväxande i Västeråstrakten. Odlas numera kommersiellt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.