0 696 visningar

6 svar

Riska?

Marie

25 sep 2006 kl. 12:43

Hej
Hittade denna svamp i en sandig tallbacke vid kusten av Roslagen.
Antar att den är någon sorts riska men hittar ingen som beskriver den märkliga ring i foten.
Växte vid skäggriska.
Vad kan det vara? är den ätlig?

0

Bengt Sandh

25 sep 2006 kl. 13:00

Hej marie!

Det är en blodriska. Ett säkert kännetecken är den morotsfärgade mjölksaften. Det är svårt att på bilden avgöra om det är en s.k. läcker riska (tallblodriska) eller granblodriska.

Det första kriteriet är växtplatsen. Tallblodriskan växer oftast på kalkrika tallmoar enbart tillsammans med tall. Foten på denna är svagt vidgad mot basen, är kort och hård mönstrad med grunda orange gropar på ljusare botten.

Foten på granblodriskan är oftast avsmalnande nedtill och är jämnfärgat orange. Växer tillsammans med gran.

Hoppas att du kan identifiera dina fynd med hjälp av detta.

Mvh

0

lilla my

25 sep 2006 kl. 13:06

Håller med Bengt där, det är blodriska du hittat. Mycket god stark smak, uppskattas mycket hemma hos mig. Grattis!

0

Franco Matli

25 sep 2006 kl. 13:07

En tall blodriska, en blodriska som växer under tall.Men jag ser ingen ring.Tall blodriska har bättre matvärde en gran blodriska.

0

marie

25 sep 2006 kl. 13:16

Franco
Med ring menar jag att foten var vit men när man skar av den så hade den en lysande orangeröd ring och vit mitt.
Detta oranga syns inte på utsidan av foten.

0

Franco Matli

25 sep 2006 kl. 14:01

Skär du i en blodriska, det finns flera arter i Sverige, brukar det i från snittet avsöndra en orange färgard vätska (Mjölksaften).Den orqange färgad ringen som du beskriver, är svampdelen som innehåller mjölken.Mjölken finns också i hatten. Alla riskor med orange mjölksaft tillhör gruppen blodriskor.
Ingen av dom är giftig.

0

marie

26 sep 2006 kl. 08:25

Tack så mycket för all hjälp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone