0 1906 visningar

8 svar

Aldrig sett något liknande

Maria Z

25 okt 2017 kl. 13:07

Hittad i Tyresö, nära vatten. Stark i smaken när jag bet ner i köttet. Frågat runt men ingen har en aning.

0

Jonet

25 okt 2017 kl. 13:57

Har heller aldrig sett… funderar på om det kan vara skarp dropptaggsvamp? Hoppas någon som vet kan svara…

0

JanAUppsala

25 okt 2017 kl. 14:02

Det är en av korktaggsvamparna, förmodligen dropp- eller skarp dropptaggsvamp, troligast den senare. Det finns många, mycket vackra arter!

0

JanAUppsala

25 okt 2017 kl. 14:03

Läste först nu att den smakade “skarp”!

0

mumrik

25 okt 2017 kl. 15:50

Jag brukar också se såna där. Har tänkt på dropptaggsvamp, men de jag sett har aldrig haft droppar. De normala dropptaggsvamparna har ju inte såna där “stalagmiter” och inte brukar de vara så tydligt trattformade heller, mer som klumpar???

0

mumrik

28 okt 2017 kl. 04:46

Har de olika stadier de här rackarna? Har hittat ett par bilder på dropptaggsvampar som ivf är åt rätt håll, t.ex. denna.
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album33/NIKA1610

Är “stalagmitstadiet” i så fall senare än “droppstadiet”? Jag ser de här rätt ofta, men har inte lagt på minnet när på säsongen. Det enda jag vet är att de aldrig har droppar.

Har tänkt fråga om den här gynnaren länge, men det har aldrig blivit av. Nu har jag fått den på hjärnan.

0

SusanneH

28 okt 2017 kl. 08:13

Jag har inte så mycket erfarenhet av Hydnellumarterna men jag har i alla fall märkt att de varierar väldigt mycket med åldern. Mer än de flesta andra arter är min erfarenhet. De dropptaggsvampar jag har hittat har haft droppar som unga men form och storlek har varierat mycket. Fruktkropparna på dessa bilder skulle jag bedöma att vara i mellanåldern som äldre blir de mest bruna och rätt trista. Det här fick vi till skarp dropptaggsvamp

0

Smultrongurka

28 okt 2017 kl. 12:59

Jättevacker!

0

mumrik

29 okt 2017 kl. 02:03

Ja, det är väl antagligen så. Kanske kan försöka följa några genom hela säsongen vid tillfälle.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone