0 3023 visningar

9 svar

Gyttrad taggsvamp?

Yoshi

28 okt 2017 kl. 14:23

Vad är det för kul svamp min man fann i skogen? Doftar jättegott. Jättestor är den. Vi har plockat den och googlat lite men vet inte exakt vad det är.

0

JanAUppsala

28 okt 2017 kl. 14:40

Javisst! Det har varit gott om ovanligt vackert gyttrade skapelser denna höst!

0

Yoshi

28 okt 2017 kl. 16:03

Tack snälla Jan! Bet du hur den tillagas bäst och hur den bör förvaras? Torkning eller förvällning? Doftar ljuvligt!

0

JanAUppsala

28 okt 2017 kl. 16:12

Jag torkar aldrig mattaggsvampar utan smälter ner och fryser in! Och så kan man sylta svamp oxå, även taggsvamp.

0

Yoshi

28 okt 2017 kl. 17:12

Jaha! Ja men då vet jag! Tack snälla! Tycker du denna sort är god och tillagad hur?

0

JanAUppsala

28 okt 2017 kl. 18:24

Jag tycker det är synd att äta upp så rara ärter - och har tagit vara ffa på utställningsexemplar - och av ett ev överflöd!

0

Yoshi

28 okt 2017 kl. 23:42

Nu förstår jag inte alls? Har du aldrig ätit den eller bör den ej plockas? Denna svamp var ca ett kilo och vi tog den vare sig den var den var ätbar eller ej då vi inte kunde hänga kvar på stället i väntan på svar.
Smaken är: Gudomlig! Solroskärnor tyckte vi båda. Lätt en av de godaste vi har smakat av. Vi hoppas att hitta fler!

0

Yoshi

30 okt 2017 kl. 09:03

Hittade en till igår. Inte lika stor men ändå rejäl.

0

mumrik

30 okt 2017 kl. 09:46

Hur stor var den?  På bilden ser den jättestor ut jämfört med korgen i bakgrunden. Men korgen kan ju vara liten och perspektivet kan luras. Avis i alla fall.

0

Yoshi

30 okt 2017 kl. 10:03

Ja, vad säger man? Typ 2,5 liter eller som en extremt stor blomkålsvamp.  Det blev ett jättehögt berg i en stekpanna på 27 cm
Den nya vi hittade var typ 7dl.
Tack, jätteroligt fynd var det i alla fall. Skulle tipsa om extremt blöta stubbar. Gärna stubbar som är mer eller mindre runt vatten.
Hoppas du hittar den!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone