0 1291 visningar

11 svar

Pudrad trattskivling?

Niklas

29 okt 2017 kl. 15:40

Är detta pudrad trattskivling? Jag tycker att känslan i svampen påminner om blåmusseron i form och konsistens. Lukten var ganska angenäm.

0

SvenD

29 okt 2017 kl. 17:37

Ser ut som pudrad trattskivling.

0

JanAUppsala

29 okt 2017 kl. 17:57

Det bör vara blåmusseron, dock tämligen blek!

0

Andreas-Nilsson26

30 okt 2017 kl. 11:03

Kan blåmusseron verkligen bli sådär blek? Det har jag inte hört talas om.

0

JanAUppsala

30 okt 2017 kl. 11:13

Visst har du hört det - nu!

0

Per

30 okt 2017 kl. 17:08

Doftförnimmelser är visserligen subjektiva, men talar inte den angenäma doften för att det snarare är trattskivlingen än blåmusseronen?

0

JanAUppsala

30 okt 2017 kl. 22:00

Jag kan inte känna den “ganska angenäma lukten”, men jag kan se att bilden visar en ganska blek - men I övrigt - för mig - typisk blåmusseron.

0

Michael Krikorev

31 okt 2017 kl. 15:54

Antingen en väldigt blek blåmusseron, men jag skulle inte heller utesluta irismusseron (Lepista irina), om doften var blommig.

0

JanAUppsala

31 okt 2017 kl. 16:33

Nej, jag är säker på att det inte är irismusseron, en av mina favoritfyndsvampar från vår förra “bosättning” och ofta utställd i Lurbo - för de initierade….

0

Michael Krikorev

31 okt 2017 kl. 21:40

Om det inte är någon blå färg alls i hatten, foten eller skivorna och den har en blommig doft tror jag på irismusseron, trots invändningarna. Jag har aldrig sett blåmusseronen så färglös. Om det finns lite blå färgton på hatt eller skivor är Lepista glaucocana ett alternativ. Den har inget svenskt namn men kallas ibland för “blek blåmusseron”. Inga säkra svenska fynd vad jag känner till (ett ovaliderat fynd från Dalarna), men är funnen i Norge och Finland och finns sannolikt även i Sverige. En annan möjlig art är ängsmusseron, Lepista luscina, men den brukar ha en lite brunare färg och droppfläckar på hatten. Det går nog inte säga något säkert här, annat än att det sannolikt är en art i släktet Lepista.

0

Niklas

1 nov 2017 kl. 17:17

Tack för era svar. Irismusseron låter som ett möjligt alternativ då svampen doftade annorlunda jämfört med blåmusseroner jag hittat.

0

JanAUppsala

2 nov 2017 kl. 13:06

Här länk till mina allra jättestörsta irismusseroner:
http://svampguiden.com/forum/visa/247453

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone