Hittat i Stockholm
Det är ingen av de “äkta” tryfflarna i släktet Tuber, men det ser ut att kunna vara ett spännande fynd! Kanske någon art i släktet håltryfflar, Gautieria. Torka gärna luftigt och inte för varmt, för eventuell framtida forskning/studier av din tryffel.
Var i Stockholm är den hittad? I vilken miljö? Vilka trädslag på växtplatsen?
Jag undrar om den gå äta
Nej, det är inte någon ätlig tryffel, däremot ett mykologiskt intressant fynd!
Det är min hund som hittat den i Nynäshamn i bland skog. Tack för info
Den luktar så starkt och jag har den i en glasburk men ändå luktar den i hela länghet och kylskåp
Det är som sagt ett spännande fynd, men inte någon av de ätliga tryfflarna. Vill du få ett namn på den rekommenderar jag att du torkar den på ett luftigt ställe, max 30 grader (t.ex. ovanför ett element, men helst i en riktig svamptork), sedan skickar det torkade exemplaret till en expert för atbestämning. Mikael Jeppson är intresserad av denna grupp och kan kanske vara till hjälp (prova att mejla bild och fråga till jeppson@svampar.se ).
Tack tack
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.