jag hittadr den I nacka utanför Stockholm. I skog med ekar och hassel. Växte under en död ek.
Nej, det är svartöra, Auricularia mesenterica.
Jag skulle vilja se undersidan!
Undersidan syns till vänster på bild nr. 2, om man zoomar lite :-)
Snyggt, jag är så gammal, dum och o- eller nyutrustad så jag vet inte ens hur man gör…
Man kan börja med att titta på bilden i eget fönster så får man den (för det mesta) i högre upplösning.
http://svampguiden.com/uploads/forum/2017/2017-10-31_p6x8kwg.JPG
Högerklicka på bilden och se om du får upp nåt val som View Image, Copy Image URL eller liknande.
Tackar för snabba svar, kan man hitta Turkey tail i mälardalen?
Hlsningar /Jeannie
Går svartöra att äta eller använda tillnågot?
Hälsningar /Jeannie
ok! tackar så mycket då får man ta sig en resa dit:)
Hälsninga/ Jeannie
Jennie, jag hittar massor av sidenticka - Trametes versicolor / ”Turkey tail” runt om i Skåne.
Fler bilder. :)
Plockade, på tork i ugnen och färdigtorkade i glasburk, redo att göras te på. ;)
Vad fina! Är teet gott eller är det nån hälsogrej?
Mumrik, om du gillar te av sprängticka/chaga så faller nog sidenticka dig även i smaken, smakar något mer svamp och något mindre trä än chaga. Sidentickan har flera medicinska egenskaper likt många andra arter av trädsvampar och kan drickas som hälsote.
Fantastiskt! Kan man fortfarande hittar dom i december?
Hälsningar
Jeannie
Jadå, de går fortfarande att hitta i december. Flera arter av Trametes i Sverige är användbara som hälsote. Sidenticka - T. versicolor, zonticka - T. ochracea, borsticka - T. hirsuta, sammetsticka - T. pubescens. Sen finns det andra tickor med som man också kan göra hälsote på, jag har bl.a. plockat fnöskticka, björkticka, klibbticka, plattticka.
Strålande! Får försöka hinna med än vända till
Skåne och se om jag hittar några tickor!
Hälsningar
Jeannie
Nä, jag har aldrig druckit något svampte. Men det vore ju kul att prova.
Jennie, du behöver inte åka hela vägen ner till Skåne för att hitta tickor. Sidentickan som du letar efter finns i Mälardalen. Svartöra kan också användas som hälsote.
mumrik, du borde verkligen prova avnjuta en kopp te på valfri ticka. Bara att gå ut i skogen och leta. ;)
Får ta reda lite på om de effekterna först.
Hej Phalagorn
Jag gick tillbaka och plockade svartöran. Jag kommer att torka de för att prova att hälsote senare. Tack för tipset. Hittills har jag inte hittat sidenticka här i Mälardalen men jag fortsätter leta.
Häls Jeannie
Tobias, jag antar att det är sidenticka du söker? Här är karta över utbredningsområde. https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/6191/obskarta
Den enda kända giftiga ticka som brukar nämnas är Lysticka - Hapalopilus rutilans.
Men kan det inte vara för att man helt enkelt inte undersökt giftigheten? Är väl inte jättevanligt att knapra ticka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.