0 1521 visningar

9 svar

Blek ostronmussling???

Weronika S

18 nov 2017 kl. 16:20

Halland, november. I min rabatt som varje vår får ett nytt lager köpt täckbark.
Snedställd utan stam. Skivling. Doftar champinjon.
Vad är det för svamp?

1

Michael Krikorev

25 nov 2017 kl. 20:22

Det är nog pudrad trattskivling: http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis

0

JanAUppsala

26 nov 2017 kl. 11:14

Har mycket svårt att tänka mig en mlm “benfri” pudrad tratt.  Skulle vara mycket intressant m.m. att se hur de avbildade, stora svamparna ansluter till det eventuella substratet bark-(och ved)rester!

0

JanAUppsala

27 nov 2017 kl. 04:31

Den ser “dessutom” alltför tätskivig ut för att vara en tratt - tycker jag…

0

Joachim Krumlinde

27 nov 2017 kl. 21:40

Jag har svårt att förstå luktreferensen “doftar champinjon”. Champinjoner kan lukta på många olika sätt. Den tydligaste är väl anislukten som finns hos en del arter. Men varken ostronmussling eller pudrad trattskivling luktar i närheten av anis. Ostronmussling luktar just ingenting och pudrad trattskivling har en ganska stark blomdoft som blir lätt obehgalig hos äldre exemplar. Ingen champinjon luktar så.

0

JanAUppsala

28 nov 2017 kl. 08:17

“Snedställd utan stam” är den uppgift jag tagit fasta på, den enda “objektiva” i frågan - förutom bilden.Frågan är vad svamparna är snedställda på.
Vi har ingen aning om vad som finns under rabattjorden - trädrötter eller annan ved? “Marklevande” skivsvampar utan fot är inte speciellt vanliga…

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2017 kl. 14:00

Rekommenderar att Weronika S plockar upp en hel svamp utan att den går sönder och tar en bild av den.

0

Tips

28 nov 2017 kl. 17:39

Trattskivling, tror jag

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2017 kl. 18:39

Samma svamp? Denna liknar pudrad trattskivling men den har fot som inte snedställd. Och färgen är annorlunda. Den luktar knappast som någon champinjon.

0

JanAUppsala

28 nov 2017 kl. 21:58

En svamp som kan se ut så är jättetrattskivling - och den har faktiskt en något mandelartad, bitter doft, alltså lite champinjonliknande. Den har också mycket täta skivor…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone