Om detta verkligen är en skoluppgift, så är det nog den dummaste/sämsta/mest olämpliga jag någonsin hört talas om!
Och jag har faktiskt varit med ”ganska länge”!
Nu vet jag inte vilken klass du går i Alexandra men jag tror inte syftet med uppgiften var att göra en korrekt artbestämning av av just svamparna utan mer att förstå metodiken bakom artbestämning och ffa att upptäcka hur otroligt många arter det finns på en så pass begränsad yta. Det är många barn som aldrig vistas i skogen och aldrig har reflekterat över den artrikedom som finns. För dem kan en sån här uppgift väcka naturintresset och det är jag övertygad om att både Jan och Joachim ser positivt på. Jag förstår era synpunkter men i det här sammanhanget tror jag att det kan räcka med att kanske komma fram till vilket släkte de tillhör eller kanske bara komma fram till att det inte går att säga art utan mikroskopering. Tyvärr är det väldigt svårt att artbestämma de svampar du har på bilderna men jag tror att de två översta bilderna visar en spindling i släktet Cortinarius. De andra bilderna vet jag inte.
Tack för svar! Jag går på universitetet och läser till lärare.. Syftet med uppgiften att vi i faktiskt skulle försöka artbestämma svamparna i största möjliga mån! Men släktet går också bra om man inte kan artbestämma, så är väldigt tacksam för det svaret! Ha en trevlig kväll! /Alexandra
Ok, då är det lite annat läge…
Det som sagts innan om att det är väldigt svårt att arbestämma små bruna svampar gäller. När jag ska försöka bestämma en svamp som jag inte är bekant med brukar jag börja med att titta på bilder. Det finns en del på svampguiden men titta även på http://www.hlasek.com/cchouby1an.html
Eller http://www.stridvall.se/fungi/gallery/albums.php
Här finns mycket bilder och då kan man få en känsla av vilket släkte den tillhör. Sedan får man läsa vidare i böcker eller på nätet och jämföra med informationen om det kan stämma. När på året den växte, rätt biotop, storlek mm. På det sättet kan man utesluta en hel del alternativ. Det finns även många bestämningsnycklar på nätet men om man bara har foton är det tex svårt att känna lukt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.